Årsaken til dette er for å øke transporttilbudet som følge av befolkningsvekst. Dette vil tilrettelegge for at pendling skal skje på en effektiv og klimavennlig måte.
– Det er også på grunn av stor etterspørsel, og at det bygges et system nedover i Vestfold som skal ha sine tog på plass, sier regiondirektør for strategi og samfunn, Sjur Helseth.
Han forteller at ønsket er å ha fire tog i timen fra Tønsberg mot Oslo, og to tog i timen mot Skien.
– Dette er helt nødvendig for et godt togtilbud.
Fulle stasjoner
Mange steder på Østlandet er det fullt på stasjonene, slik at lengre togsett ikke får plass til å parkere.
– Det er plass til å kjøre inn til stasjonen i Tønsberg slik det er i dag, men det er ikke plass til å parkere toget der det slutter å kjøre. Over lengre tid er også håpet å kunne kjøre doble og triple togsett på Østlandet, det vil si togsett som er lengre enn 105 meter, sier Helseth.
De utvalgte stasjonene i Vestfold er Sandefjord, Stokke og Tønsberg, og Helseth håper at dette vil skje i 2028. Saken er nå på høring hos fylkeskommunen.