Hopp til innhold

– En motorvei ødelegger det unike

SVARTDAL (NRK): Utlendinger opplever landskapet som eksotisk. Forskere har funnet helt spesielle arter der. Det eksotiske og artene kan forsvinne med en ny E134.

Bjørg Minnesjord Solheim og Nina Alsborn

NEI TIL MOTORVEI: Bjørg Minnesjord Solheim og Nina Alsborn har ingen forståelse for forslaget om å legge E134 gjennom dette landskapet.

Foto: Britt Boyesen / NRK

CO₂ i atmosfæren
425,4 ppm
1,5-gradersmålet
+1,13 °C
Les mer  om klima

Den ene svingen avløser den andre på deler av E134 gjennom Vest-Telemark. Det skal det bli en endring på i framtida. Statens vegvesen foreslår en ny trasé mellom Østlandet og Vestlandet. Den går blant annet gjennom Svartdal med 100 innbyggere.

Flertallet av fylkespolitikerne i Telemark synes også det er et godt alternativ. Det er Bjørg Minnesjord Solheim langt fra enig i. Hun driver Telespinn med seks ansatte. Faste kunder og nysgjerrige turister stikker gjerne innom bedriften der garn i alle farger blir til.

Garn

Telespinn lager garn av ull fra mohairgeiter.

Foto: Britt Boyesen / NRK

Ann Norderhaug

Forsker Ann Norderhaug synes det er uforståelig at noen foreslår å bygge en motorvei i dette området.

Foto: Privat/Gro Mukta Holter
– Turistene er ikke interessert i en motorvei. De finner veien hit fordi det er et spesielt sted. En unik natur med et flott lys, dyr og flere hundre år gamle tradisjoner knyttet til stedet.

Hun snakker ikke bare varmt om å bevare landskapet og bedriften som er avhengig av ull fra de firbeinte leverandørene i nabolaget. Hun skriver også. Leserinnlegg, oppdateringer på Facebook og ikke minst en høringsuttalelse til Statens vegvesen.

Kollegaene på Telespinn er enige om at de ønsker seg en trafikksikker vei, men hvorfor er det nødvendig med en ny veistrekning? Det burde være greit nok å utbedre dagens E134 hvor det allerede er arbeider på gang, mener de.

Ikke lignende andre steder

Forsker Ann Norderhaug har hatt dette området under lupen i lang tid. Hun har registrert planter og insekter på over seksti slåttemarker. Andre forskere har også tilbrakt mye tid i kulturlandskapet i Hjartdal og Svartdal. Resultatet ligger i Miljødirektoratets database, lett tilgjengelig for veiutbyggere og andre.

– Det er uforståelig at noen ønsker å bygge en vei her. Dette landskapet er helt unikt, sier hun. Hennes doktorgrad viser at det ikke er noe annet sted i Norden med så mangfoldig arter av planter og insekter.

Morten Ask

Prosjektleder Morten Ask skal gå gjennom høringsuttalelsene.

Foto: NRK

Prosjektleder Morten Ask i Statens vegvesen kjenner til dette. Han peker på at myndighetene må ta hensyn til både naturen og mennesker når de skal bygge veier. Tid og penger er også viktige momenter. Forslaget er å gjøre E134 over to mil kortere.

– Det er alltid noen verdier vi må ta hensyn til. Samtidig er det alltid noe vi kan komme til å ødelegge.

Verdifull ressurs

Høringsfristen går ut 15. desember. Så langt har det kommet inn over 40 uttalelser som skal danne grunnlaget i en rapport Samferdselsdepartementet skal få. Til våren kan innbyggerne i Svartdal og alle andre i Vest-Telemark lese i Nasjonal transportplan om framtidas E134 skal gå gjennom bygda eller ikke.

Bjørg Minnesjord Solheim håper landskapet teller mer enn minuttene noen sparer på kortere vei.

– Naturen er den mest verdifulle ressursen vi har i Norge.

Svartdal

Forsker Ann Norderhaug kaller Svartdal en mosaikk med sjeldne naturtyper og tradisjonsrike bygninger.

Foto: Britt Boyesen / NRK

Flere nyheter fra NRK Vestfold og Telemark