Hopp til innhold

Her bremser bilen helt unødvendig

Stadig flere biler gjør mer av førerens arbeid. Det kan bli problematisk når systemene er ustabile.

Muligheten til å trykke på én knapp, la bilen styre avstanden til andre bilister og holde den riktige farten er fristende. Det gjør kjøreturen enklere, og mer komfortabel.

Helt til det skjærer seg.

NRK har kjørt fra Porsgrunn til Oslo på E18. På turen feilet den adaptive cruisekontrollen, og forutseende hastighetsreguleringen 10 ganger.

Vi har brukt en ID. 3 fra Volkswagen som prøvekanin. Samme teknologi brukes også i mange andre biler. Svaret fra Volkswagen kommer lenger ned i saken.

Har du opplevd at bilen bremser unødvendig?

Langt igjen

Det er snart åtte år siden Tesla introduserte det første steget til en selvkjørende bil. De siste årene har stadig flere bilprodusenter hivd seg på.

Mye har skjedd i bransjen siden den gang. Likevel opplever flere bileiere fortsatt fantombremsing og ustabil skiltgjenkjenning.

Ståle Frydenlund, seniorrådgiver og testansvarlig i Norsk elbilforening, kjenner til flere tilfeller der biler selv har tatt valget om å bremse.

Kommunikasjonsrådgiver i Elbilforeningen, Ståle Frydenlund.

Seniorrådgiver og testansvarlig i Norsk elbilforening, Ståle Frydenlund.

Foto: Lars H. Pedersen / NRK

– Min konklusjon er at disse semi-selvkjøringsegenskapene foreløpig ikke er der de bør være for å fungere sømløst.

Frydenlund har testet det meste av moderne doninger. Han har en teori på hvorfor fantombremsingen skjer.

– Det er rett og slett fordi bilen mistolker omgivelsene sine gjennom kamera og sensorikk som er innebygd.

NRK forklarer

Hva er fantombremsing og skiltgjenkjenning?

Hva er fantombremsing og skiltgjenkjenning?

Fantombremsing

Fantombremsing skjer når førerstøttesystemene til bilen mistolker situasjonen rundt seg. Bilen vil forsøke å unngå ulykker, og bremser derfor ofte kraftig ned. 

Hva er fantombremsing og skiltgjenkjenning?

Skiltgjenkjenning

Skiltgjenkjenning gjør det mulig for bilen å lese fartsgrenser langs veien. Ofte består systemet av  kameraer på bilen og kartdata. 

 

Noen biler har muligheten til å bruke dette sammen med adaptiv cruisekontroll, for å regulere bilens hastighet automatisk. 

Skiltgjenkjenning er også noe nye biler har i dag. Det bruker ifølge Frydenlund samme system som forårsaker fantombremsingen.

– Det er også samme teknologi som brukes. Stort sett så fungerer det, men det er unntak som gjør at det er all grunn til å være oppmerksom på fartsgrensen uavhengig teknologien i bilen din.

Den mest alvorlige feilen NRK opplevde under testen skjedde forbi Tønsberg. I en 110-sone misforsto bilen, og mente at det skulle være maks 30 kilometer i timen. Det resulterte i kraftig bremsing.

Ditt ansvar

Fagansvarlig for trafikk, sjø og arrest i Sør-Øst politidistrikt, Henning Ødegaard Johansen, håper folk følger med.

Fagansvarlig for trafikk, sjø og arrest i Sør-Øst politidistrikt, Henning Ødegaard Johansen.

Henning Ødegaard Johansen utenfor Horten politistasjon.

Foto: Herman Omland / NRK

Hva er konsekvensene av en plutselig nedbremsing?

– Du kan risikere at du får en påkjøring bakfra.

Johansen skjønner at det kan friste å bruke støttesystemene, men påpeker at føreren må være klar over risikoen.

– Veitrafikkloven er ikke bygd opp til at bilene selv skal kjøre og ta egne valg. Jeg vet at vi har hatt ulykker som følge av at de har overlatt alt til bilen, uten at de har fulgt med selv. Du kan ikke overlate alt til systemene.

Pålagt bruk av sviktende systemer

Nytt i år er at alle nye typegodkjente biler fra juli skal ha intelligent fartstilpasning (ISA). Støttesystemet gjør det vanskeligere å kjøre fortere enn tillatt.

Statens vegvesen definerer det som en hjelpefunksjon. Gjennom ulike metoder, skal bilen om nødvendig varsle føreren.

– Det er EU-direktiver som pålegger det her. Det kan være forvirrende og irriterende hvis det skjer ofte, sier sjefingeniør i Statens vegvesen, Stein-Helge Mundal.

Han er enig i at dagens systemer må oppgraderes før de er stabile nok.

– Systemene det blir krav om har ganske omfattende tekniske krav til virkemåte, nøyaktighet og robusthet. Vi forventer at det skal virke bedre enn de systemene som har vært ekstrautstyr på mange modeller frem til nå.

Ikke første gang

Møller Mobility Group er ansvarlige for salg av Volkswagen i Norge. Kommunikasjonssjef, Lars Joakim Hanssen, er klar over manglene ved dagens teknologi.

– Dette er en bransjeutfordring. Teknologien som brukes i bilene er den samme for mange av bilprodusentene.

Lars Joakim Hanssen

Ifølge Hanssen er det viktig å jevnlig oppdatere bilen for å få de nyeste funksjonene. På alle ID.-modellene kan dette gjøres hjemmefra, ved såkalte over-the-air-oppdateringer (OTA).

Foto: Møller Mobility Group

Ifølge Hanssen er det vanskelig å garantere at teknologien skal fungere optimalt hele tiden.

– Dette er en type teknologi som er avhengig av ytre omstendigheter som vei- og skiltmerking, kartverk, værforhold, topografi og øvrige forhold.

Hanssen syns det er viktig at kundene skal få komme med tilbakemeldinger dersom de opplever en feil.

– Kunder som opplever denne type feil anbefaler vi å ta kontakt med forhandler for å gi tilbakemelding. Gjerne også med dokumentasjon på strekninger de opplever avvik.

Flere nyheter fra NRK Vestfold og Telemark

Seriekobla campingvogner

Seriekoblede campingvogner på ferga mellom Horten og Moss: – Er som et vogntog