Nok en miljøbedrift sliter i Grenland

Håpet og planen om «grønne» og fremtidsrettede arbeidsplasser i Grenland, er i ferd med å buklande. Nå er framtida usikker for de ansatte i Miljøbil Grenland.

Herøya industripark. Må ikke brukes

Etter det NRK har grunn til å tro har Miljøbil Grenland varslet 12 av 15 ansatte om permitteringer.

Både REC og Miljøbil Grenland (MBG) var to miljøbedrifter som skulle sikre fremtidsrettede industriarbeidsplasser i Grenland i Telemark. Men slik gikk det ikke.

Permitterer ansatte i Miljøbil Grenland

Tidligere i år flagget REC ut , og nå blir flertallet av de ansatte i MBG permitterte av sin canadiske eier, Electrovaya.

Administrerende direktør i MBG, Paul Hart, vet ikke hvor lenge permitteringene kommer til å vare, men sier til NRK at han håper de er midlertidige.

Han vil heller ikke si hvor mange som er ansatt ved MBG på Herøya i Porsgrunn, eller hvor mange som er permitterte. Etter det NRK har grunn til å tro, må 12 av 15 ansatte gå fra bedriften.

Paul Hart

Paul Hart er administrerende direktør i Miljøbil Grenland. Han har varslet permitteringer blant de ansatte.

Foto: Electrovaya

Grunnen til permitteringene er, ifølge Hart, at de skal skaffe nye, store kunder, og gå gjennom økonomien.

Tredje elbileventyr i Norge

Miljøbil Grenland er Norges tredje forsøk på et elbileventyr, etter Think og Buddy.

Selskapet var en av 1990-tallets norske pionerbedrifter i elbilbransjen, og hadde en solid eier i Skagerak Energi, samt Bellona.

Problemene begynte da Peugeot, som puttet MBGs elbilmotorer i sine Peugeot 106-modeller. Da ble det slutt på overskuddet i MBG.

Men planene ble lagt videre. For noen titalls millioner kroner skaffet det store, indiske selskapet Tata Motors seg kontrollen i MBG , og igjen ble forventningene løftet.

– Rart at de permitterer

Det indiske selskapet Tata Motors solgte tidligere i høst alle sine aksjer i Miljøbil Grenland til den canadiske batteriprodusenten Electrovaya.

Electrovaya har dermed en aksjemajoritet på 99,6 prosent (fra 78,1 prosent), mens Bellona eier en liten del. Electrovaya skaffet seg aksjemajoriteten i Miljøbil Grenland 5. september i år, da de kjøpte 71,6 prosent av aksjene i selskapet.

Oddbjørn Solum, som var med å starte opp MBG, synes det er rart at Electrovaya velger å permittere folk snaue to måneder etter at de overtok bedriften.

– Jeg hadde håpet og trodd at de da ville stille med de midlene som var nødvendige for sluttføre utviklingen av batteriene, slik at markedsføringen kunne begynne, sier Solum.

Han skjønner ikke argumentet for permitteringene, at Electrovaya nå vil skaffe kunder.

– De kan jo ikke gå ut til kundene før de har produktene ferdige, sier Solum.

Trodde på 200 ansatte om få år

Det er bare snaue to år siden Miljøbil Grenland gikk ut og varslet at selskapet skulle få omtrent 200 ansatt i løpet av få år. Men i januar i fjor forsvant rundt halvparten av de cirka 40 ansatte i bedriften.

I tillegg sluttet selskapets to administrerende direktører på dagen.

Meningen var at Miljøbil Grenland skulle komme i gang med montering av biler i 2010, men både salg og markedsføring forsvant, og Grenland satt igjen med ingeniørbiten av selskapet.

Så forsvant også drømmen om å bygge elbiler, noe som hadde vært en drøm i et tiår. I februar 2011 ble det bestemt at Miljøbil Grenland skulle konsentrere seg om litiumbatterier, og ikke lenger tenke på egne elbiler.

De to siste årene har Miljøbil Grenland hatt en omsetning på mellom 15 og 20 millioner kroner i året. Årsunderskuddet har vært 25 og 40 millioner kroner. Egenkapitalen er på 42 millioner i minus, skriver Elbil.no. Selskapet har i tillegg en gjeld på over 100 millioner kroner.

Administrerende direktør Hart sier han likevel har fremtidstro på MBGs vegne.

Frykter flytting til Canada

Når Hart blir spurt om det er aktuelt å flytte patenter og utstyr til Canada, svarer han at det er et interessant spørsmål. Han bekrefter at det kan bli aktuelt.

Da Electrovaya skaffet seg majoriteten i selskapet i september, skrev direktør Sankar Das Gupta blant annet at de var strålende fornøyde med å få kontroll på en rekke batteripatenter.

Solum sier at Tata Motors brukte mange penger på utstyr på Herøya, og at de ansatte ved MBG nå frykter at Electrovaya gjør alt dette for å sikre seg verdiene av alt dette og ta dette til Canada.

4 millioner kroner unna patentkontroll

Innovasjon Norge har fremdeles 4 millioner kroner til gode av Miljøbil Grenland. Som sikring av dette lånet, har de pant i både materielle og immaterielle verdier i selskapet.

Kort sagt betyr det blant annet pant i patentene, opplyser Innovasjon Norge. Men skulle lånet bli betalt tilbake, faller selvsagt også pantesikringen. Electrovaya er altså 4 millioner kroner unna eneretten på patentene.

NRK har ikke intervjuet ansatte ved MBG, for de har skrevet under på en avtale om taushetsplikt. Hart ønsker ikke at pressen skal snakke med noen andre enn ham selv.

– Det er jeg som er talsperson for selskapet, sier Hart.