Samarbeidet, som skulle resultere i leveranse av 3000 miljøbiler i året og skulle produseres på Rødmyr i Skien.
Nå er prosjektet i fare grunnet manglende lånevilje fra det statlige Innovasjon Norge som krever egenkapital på 50 millioner kroner.
- Fram til nå har jeg trodd at vi skulle klare oss med de offentlige midlene, sier Ivar Brynhildsvoll, leder i Miljøbil Grenland.
Raser mot Innovasjon Norge
Einar Håndlykken i miljøbevegelsen Zero raser mot låneavslaget fra det statlige Innovasjon Norge
- Det er et mønster i virkemiddelapparatet rundt Innovasjon Norge hvor man vurderer brødristere og hageslanger på samme måte som man vurderer avgjørende klimateknologi, sier Håndlykken.
Nå mener Håndlykken at den rødgrønne regjeringen må komme med klare miljøføringer overfor Innovasjon Norge for at produksjonen av Tata-biler skal komme i gang i Skien
- Her har vi et selskap som kan bidra en av verdens største bilprodusenter, Tata, at framtiden for bilindustrien er klimadrivstoff og el-biler. Det kan ha en enorm betydning globalt sett. Det er synd hvis det ikke skal bli noe av fordi vi har offentlige virkemiddelapprat som ikke har klima som prioritet.
Tilbakeviser kritikken
Innovasjon Norge ved leder Isak Rosenvold tilbakeviser kritikken.
- Vi ga et lån på 60 millioner kroner, og da forutsetter vi at prosjektet blir fullfinansiert, sier Rosenvold.
Miljøbil Grenland trenger 50 millioner kroner i egenkapital for å få den nødvendige lånesummen på 60 millioner kroner.
Les:
Les også: