Kravet om at båtførere født etter 1980 som har større båt enn 8 meter eller en motor på 25 hestekrefter eller mer, ble innført i 2010.
Snart fem år etter er pensumet allerede endret.
Dag Inge Aarhus er informasjonsdirektør i Sjøfartsdirektoratet. Han har vært med å utforme det nye pensumet i båtførerprøven.
Foto: Sjøfartsdirektoratet / Privat– Vi har sett ett behov for å fokusere mer på kjøring i høy hastighet, navigering i høy hastighet og ulykkesforebygging, sier kommunikasjonsdirektør i Sjøfartsdirektoratet, Dag Inge Aarhus.
Risikofaktorer med høy fart
Sammen med Kongelig Norsk Båtforbund, Politidirektoratet, Kystverket, Skjærgårdstjenesten og Redningsselskapet har de staket ut kursen for ett nytt pensum.
– Det er ekstra risikofaktorer knyttet til fart, forteller Aarhus.
– Det er for eksempel forsinkelser knyttet navigering med elektronisk utstyr til og det har med avstand til land å gjøre.
Les også:
Les også:
Skal forebygge ulykker
I tillegg er det lagt større vekt på kunnskap om bruk av dødmannsknapp, ombordstigningsanordninger som trapp bak båten og drivanker. Pensumet inneholder også mer om elektroniske kart, symboler i kart, lanterneveier og sjøveisregler enn det var før. Alt dette for å forebygge ulykker.
– Pensum har ikke blitt større, men vi har tatt ut noe og lagt til noe, fortsetter Aarhus.
Den nye prøven har 250 nye spørsmål og trer i kraft fra 1. mars 2015.