Politimesteren i Telemark, Rita Kilvær, var glad for at justisministeren tok seg tur ut til de ulike politihusene.
Må snakke med dem som har skoene på
– Vi er glad for at vi kan få vist fram den jobben vi gjør, og vise hva vi er gode på og hva vi kan bli bedre på, sier Kilvær.
– Jeg reiser mye rundt, for det er viktig å bygge organisasjoner nedenfra og opp. Og da er det viktig å snakke med dem som har skoene på, som kan gi de virkelighetsbildene jeg er nødt til å ha for å ta riktige beslutninger, sier justisministeren.
I forbindelse med den nye politireformen tror Kilvær det vil være interessant for ministeren å høre hvordan arbeidet fungerer i Telemark.
– Vi er allerede store, vi er allerede ett fylke. Så i forbindelse med forslaget om en fylkesmodell tror jeg ministeren vil ha godt av å høre på våre erfaringer.
Enhentlig politi i hele Norge
Ifølge Kilvær er et av punktene hun ønsker å formidle til ministeren at de sliter med å få oppretthold spesialistkompetansen.
– Hadde vi vært enda større, ved å for eksempel samarbeide med flere distrikt, hadde vi ikke blitt så sårbare dersom en av våre ble syke.
– Vi snakker blant annet om politireform, og hvordan utfordringene er rundt i politidistriktet. Vi har et landt med 27 svært ulike politidistrikt, og det er litt av årsaken til at vi jobber med en reform - for å få litt mer enhetlig politi over hele landet, sier Anundsen.
Han sier at Telemark politidistrikt er presset på ressurser, men flinke til å bruke ressursene de har.
– De gjør mye bra, slår han fast.
– Ingen sentraliseringsreform
Mange i Telemark er bekymret for politiets responstid dersom resultatet av politireformen blir at man legger ned flere lensmannskontorer. Så hvordan kan responstiden og folks tilknytning til politiet bli bedre ved å legge ned kontorene som ligger der folk bor i Utkant-Norge?
– Det er mange som tror at dette er en sentraliseringsreform, men det er det ikke, sier justisministeren.
– Hele poenget med reformen er å desentralisere politikraft, slik at politiet kan respondere skikkelig. Det er responstid og responskvalitet som gjelder, ikke om et lokalt kontor har åpent tre dager i uken, sier Anundsen.