Ambulansen som kjørte av veien på E18 i Holmestrand i fjor, mistet veigrepet i 160 km/t.
Det kommer fram i en rapport fra Havarikommisjonen
Fra ambulansen kjørte inn på E18 var hastigheten omtrent 140 km/t og med økende hastighet inn mot den slake kurven lenger framme.
I venstrekurven ved Helland bru hadde ambulansen en hastighet på rundt 160 km/t da den mistet veigrepet.
– Vi vil se på hvordan virksomheten følger opp hastighet og fartsvalg blant sine sjåfører, forteller avdelingsdirektør ved Havarikommisjonen, Ingvild Ytrehus.
Bildet viser hvor ambulansen havnet til slutt. Ulykken skjedde på E18 i Holmestrand.
Foto: Statens havarikommisjonAlvorlig skadet
Ambulansen fikk sleng på glatta, og havnet på taket i midtrabatten.
Tre personer ble skadd i den alvorlige ulykken. En ansatt ble alvorlig skadd, og sendt til Oslo universitetssykehus (OUS) med helikopter.
To andre ansatte ble sendt til legevakt.
Pasienten om bord var uskadd, og ble fraktet videre med en ny ambulanse fra stedet.
Ber om oppfølging over hele landet
I rapporten går Havarikommisjonen bredt ut og ber om at alle landets helseforetak sørger for at sjåfører av utrykningskjøretøy får god nok opplæring om valg av fart under ulike føreforhold.
Det er varierende praksis blant helsetiltakene i landet, forteller Ytrehus.
– Vi mener det med opplæring og oppfølging av ambulanseførere er et av de tiltakene som kan være med å redusere sannsynligheten for at en ulykke inntreffer.
Spesialrådgiver i Helse Sør-Øst, Jostein Svendsen, forteller til NRK at de akter å følge opp tiltakene og er i dialog med sykehusene i regionen og nasjonalt.
– Vi setter pris på at Statens havarikommisjon har så konkrete råd.
Vannplaning
Havarikommisjonen skriver også i rapporten at ambulansen fikk vannplaning og at føreren mistet kontrollen.
De mener sikkerheten var redusert som følge av at vinterdekkene på bakhjulene ikke oppfylte krav til mønsterdybde.
Dette kom de fram til da de så bilens fart inn i kurven og analyse av video som viser hendelsesforløpet.
Nå anbefaler de at det etableres gode rutiner for å sjekke dekkene på utrykningskjøretøyene hos helseforetakene.
Da ulykken inntraff var bakdekkene på bilen var under to måneder gamle, men ifølge Arbeidstilsynets undersøkelser hadde dekkene mønsterdybde under minstekravet.
Fikk bot på 100.000 kroner
Avdelingssjefen for Ambulansetjenesten, Torbjørn Lia.
Foto: Håkon Lie / NRKDa rapporten fra Arbeidstilsynet ble lagt frem, anerkjente avdelingssjefen for Ambulansetjenesten konklusjonen.
– Det er rullet ut ny kjøretøykontroll som skal ivareta dette på en bedre måte, fortalte Torbjørn Lia til NRK i oktober i fjor.
Den dramatiske ulykken ble også etterforsket av politiet.
Politiinspektør i Sør-Øst politidistrikt, Magnar Pedersen, sier rapporten ikke har hatt betydning for politiets vurdering av ulykken.
Sjåføren av ambulansen har allerede fått en bot på 10.000 kroner. I tillegg vurderte politiet om sjåføren skulle få førerkortet inndratt, men valgte å droppe det.
Påtalemyndigheten skrev også ut en bot på 100.000 kroner til Sykehuset i Vestfold.
Både sjåføren og sykehuset har godtatt bøtene.
Hei!
Har du noen tanker om saken, eller tips til noe annet jeg bør se nærmere på? Send meg en e-post: Emilie.Lykke@nrk.no