Vegdirektør Terje Moe Gustavsen la i dag fram sitt forslag til hvilke veier som skal få penger. Her var det flere positive nyheter for Telemark. I tillegg til 120 mill. til E 18 Rugtvedt- Dørdal, er også E 134, Århus Gvammen og RV 36 Skyggestein-Skjelbredstrand nevnt. Statssekretær i Samferdselsdepartementet, Bård Hoksrud fra Frp, er optimist når det gjelder E 18.
Håper på byggestart i 2015
– Det betyr forhåpentligvis at vi kan komme i gang med byggingen neste år. Vi jobber fortsatt for å få mer penger inn i prosjektene. Men dette er penger som vegdirektøren har lagt inn i sitt handlingsprogram og det er uansett veldig bra, sier Hoksrud.
Les også
Det er bompengeselskapene som stiller penger til rådighet sier Hoksrud. Noe han ikke er udelt begeistret for.
– Dessverre er det sånn at flertallet på Stortinget mener at det er bilistene som skal betale dette. Frp er små den sammenhengen med våre 16,3 prosent.
(artikkelen fortsetter under bildet)
Noe optimistisk
Men Hoksrud er fornøyd med at både E 134 og Rv 36 er med i handlingsprogrammet til vegdirektøren. Det er positivt for Telemark mener han. En annen som er fornøyd er Vegvesenets Roar Gärtner, prosjektleder for E 18 i Vestfold og Telemark.
– Det er selvfølgelig gledelig å få tilgang til 120 millioner kroner, særlig siden vi allerede begynte med de arkeologiske utgravningene i fjor. I tillegg skal vi i gang med å innløse flere boliger, og det gjenstår ennå noe kvalitetssikringsarbeid. Det kan med andre ord være noe optimistisk å sette i gang våren 2015, sier Gärtner.
Viktig med rasjonell drift
I programmet som er lagt frem ligger det an til å bruke 2 milliarder frem til 2017, noe mindre i perioden etterpå. Det viktigste er å få lagt opp til en så rasjonell drift som mulig. Gärtner forklarer:
– Hele strekningen mellom Rugtvedt og Dørdal er på 16,8 km og det er mange steder vi kan begynne. Noe av det viktigste blir de store brukonstruksjonene som skal bygges. Et annet sted som er naturlig å begynne er ved Rugtvedt. Samtidig skal vi ha store anleggsmaskiner inn i området og det må skje mens trafikken går på den gamle vegen. Det er med andre ord viktig å gjøre dette så rasjonelt som mulig, avslutter Roar Gärtner.