I 2014 vil det så å si være topp moderne firefeltsvei helt fra Oslo til Langangen i Porsgrunn. Men så er det stopp, og veien snevres inn, noe som skaper lange køer og livsfarlige situasjoner.
En oversikt NRK har fått fra Statens vegvesen viser at det har vært nesten 100 ulykker med personskade på E18 i Telemark fra 2007 til 2011. Ni personer omkom i denne tidsperioden. Etterforskning som viser selvmord blir tatt bort fra statistikken.
– Jeg har kommet på ulykkessteder hvor alt er stille. Ambulansefolk, politibiler og vanlige biler står der, og man kan høre en knappenål falle. Da vet jeg at det har gått alvorlig galt, sier Vidar Tellefsen.
Les også:
Se skade- og ulykkesoversikt for Telemarks nabofylker Vestfold og Aust Agder nederst i artikkelen.
Har tatt mange tusen bilder
Tellefsen har vært blant de første på stedet på over 200 ulykker de siste årene. Som aksjonsleder for Aksjonsgruppa for sikrere E18 gjennom Telemark sitter han med over 4000 bilder av ulykker og andre farlige situasjoner på E18.
– Antall ulykker er mye høyere enn det vegvesenet og politiet går ut med. Daglig er det ulykker og nesten-ulykker her, spesielt i Bamble. Men politiet rykker selvsagt ikke ut til mindre ulykker, sier Tellefsen.
Les også:
Dødsulykker på E18 i 2012:
- 11. mars døde en 55 år gammel mann fra Skien i en kollisjon på E18 ved Dørdal i Bamble.
- 30. mars døde en mann i begynnelsen av 50-årene fra Grenland i en møteulykke på E18 i Essadumpa i Bamble.
- 3. september døde en 61 år gammel mann fra Grenland etter en møteulykke på E18 på Grenlandsbrua i Porsgrunn.
Redd for å kjøre bil
Ni personer har blitt drept i E18-trafikken i Telemark de siste fem årene. En av dem er sønnen til Hanne Nilsen, som bare ble 15 år.
– Selv om det blir litt lettere for hvert år, er det fortsatt et stort savn. Jeg tenker på han hver eneste dag. Jeg har blitt mye reddere for å kjøre bil, og jeg unngår å kjøre i tunneler hvor det ikke er midtdelere.
Hanne Nilsen var sjåfør i bilen da sønnen Adrian døde i Brattåstunnelen i Porsgrunn. Føreren av personbilen mistet kontrollen etter en forbikjøring i tunnelen. Han kolliderte i den møtende bilen til Adrian og moren, og ble dømt til seks måneders fengsel i ettertid.
– Ni personer drept er ni for mye, sier Nilsen etter å ha fått presentert tallene av NRK.
– Folk har grunn til å være redde
Det er en vei mange av oss har kjørt på, enten til og fra jobb eller til hytta på Sørlandet om sommeren. På E18 gjennom Bamble skjer det desidert flest ulykker. Hele 50 av de 100 ulykkene som politiet har registrert de siste fem årene har skjedd her.
– E18 gjennom Telemark og spesielt Bamble vil jeg si er en av Norges mest ulykkesbelastede veier. Det verste året var vel i 1982, hvor 13 ble drept på 14 dager. Vi kjører på den samme veien nå som vi gjorde på 1960-tallet. Folk har grunn til å være redde og utrygge når de kjører her, sier Vidar Tellefsen.
Telemark har så langt ikke vært prioritert av veimyndighetene, forteller sjefingeniør i Statens vegvesen Telemark Bjørn Richard Kirste.
– Man har prioritert strekningene hvor det er flest ulykker og størst trafikkmengde, derfor bygger de ny E18 i Vestfold først. Det er naturlig at man ser en utbygging som går gradvis fra Oslo og sørover.
– Hvorfor har man ikke valgt å bygge en god og sikker vei gjennom Telemark?
– Det handler om bevilgning, og hvor mye penger regjeringen er villig til å bruke på veiprosjektene.
Først i 2014 begynner byggingen av ny E18 fra Rugtvedt til Dørdal.
- Se oversikt over veiprosjekter i ditt fylke her
– Kunne vært i live
E18 strekker seg ut i seks mil gjennom Telemark, og hele fem mil er uten midtrekkverk. Det viktigste tiltaket mot å hindre alvorlige ulykker er å bygge midtrekkverk, men på store deler av E18, spesielt gjennom Bamble, er veien i utgangspunktet for smal til dette.
Men aksjonsgruppa med Vidar Tellefsen i spissen mener deres arbeid har båret frukter. I 2014 starter byggingen av firefeltsvei i Bamble.
– Vi har fått gjennomslag for nesten alt vi ropte på i 2005, men dette er egentlig ikke vår jobb. Hvis politikerne og vegvesenet hadde gjort jobben sin, hadde vi sluppet å kjempe for dette i fritida vår.
– Hva tenker du om at veien hvor sønnen ble drept er blitt nedprioritert i alle år?
– Jeg gjør meg mine tanker. Hvis det hadde blitt gjort noe der tidligere hadde jeg kanskje fortsatt sønnen min vært i live, sier Hanne Nilsen.