Hopp til innhold

Frykter at togtidene vil «dele» Vestfold i to

Stortingspolitiker Erlend Larsen skjønner ikke hvorfor Vestfoldbanen ikke skal stoppe på alle stasjonene gjennom fylket. Han mener det vil få konsekvenser for arbeidslivet og gå ut over barn og unge.

Inne på Holmestrand stasjon

NYE RUTER: Det kan bli vanskeligere å ta seg til og fra Holmestrand stasjon når dobbeltsporet i Tønsberg står ferdig i 2025.

Foto: Robert Hansen / NRK

Neste år, når dobbeltsporet ved Tønsberg åpner, kan togtidene bli endret en god del for alle som bruker Vestfoldbanen.

Jernbanedirektoratet foreslår å øke avgangene fra Tønsberg – både nordover og sørover, men kutte ned på av- og påstigninger i Holmestrand, Sande og Horten.

Målet er å kutte ned reisetida til Oslo fra Vestfoldbanens ytterpunkt, Skien.

Les også Vestfold fikk ikke én krone i NTP: – Det er stygt

Morten Stordalen

Samferdselsministeren mener hensynet til togreisende sør for Tønsberg må gå foran tilbudet til Nordre Vestfold.

Tønsberg blir da «hovedstasjonen». I praksis betyr det en del flere togbytter for dem som bor i de tre Vestfold-kommunene.

Stortingspolitiker Erlend Larsen mener planene vil «dele Vestfold i to».

– Barn som bor i nordfylket og har fritidsaktiviteter i sørfylket blir avhengig av biltransport for å unngå togbytte og venting i Tønsberg. Det samme med arbeidspendling, skriver Larsen i et brev til samferdselsministeren.

Høyre-politiker Erlend Larsen

Høyre-politiker på Stortinget, Erlend Larsen fra Stokke.

Foto: Magnus Skatvedt Iversen / NRK

Dette svarer ministeren

Det er i dag en svært liten andel av de reisende langs Vestfoldbanen som reiser mellom stasjonene i nordre Vestfold og stasjonene sør for Tønsberg, mener regjeringen.

Samferdselsministeren mener de derfor må prioritere annerledes.

– Det er selvsagt forståelig at de som reiser på disse relasjonene ikke ønsker å bytte tog, men i det planlagte togtilbudet er store reisetidsgevinster for veldig mange reisende tillagt større vekt, skriver samferdselsminister Jon-Ivar Nygård i et skriftlig svar til Larsen.

Ved å dele Vestfold i to kan reisetiden mellom Skien og Oslo reduseres med ca. ni minutter ved å hoppe over tre stasjoner.

Les også Her er dei største «NTP-bløffane» – slik opposisjonen ser det

E18 ved Timenes i Kristiansand

Larsen sier han har forståelse for at reisende i Skien ønsker å komme seg raskere til hovedstaden.

– Men samferdselsministeren hevder at kun 2 prosent av de som tar toget fra nordfylket, krysser Tønsberg. Men det tror jeg er et feil tall. For oss er toget like viktig som T-banen er i Oslo.

  • Gullsmed Ole Kjendlie Felumb i Larvik ser positivt på at regjeringen ikke prioriterer Vestfoldbanen i sin nye Nasjonal transportplan. – Nå kan vi endelig pusse opp.

Vestfold får leve med det

Fungerende ordfører i Skien, Jørn Inge Næss, kaller forslagene fra jernbanedirektoratet et greit kompromiss.

– Vi får muligheten til å ta et tog som går under to timer fra Skien. Da tenker jeg at dette er noe Vestfold får leve med.

Han har troen på at det kan bli 15 minutter kortere reisevei med tog på strekningen Skien – Oslo.

Jørn Inge Næss

Fungerende ordfører i Skien, Jørn Inge Næss.

Foto: Telemark FrP