Hopp til innhold

Slipper mangeårig togbekymring: – Nå kan vi endelig pusse opp

Gullsmed Ole Kjendlie Felumb i Larvik velger å se det positive med at regjeringen ikke prioriterer Vestfoldbanen. Nå får han trolig «tilbake» eiendommen sin.

Gullsmed Ole Kjendlie Felumb i Larvik

Ole Kjendlie Felumb er sjette generasjon gullsmed i bygården i Larvik sentrum.

Foto: Lars Tore Endresen / NRK

Den såkalte båndleggingen av eiendommer, som ligger ved den tiltenkte jernbanetraseen, har forstyrret nattesøvnen til innehaveren av den tradisjonsrike gullsmedforretningen ved torvet i Larvik.

I mange år har planlegging av ny togtrase gjort at eiendommer langs traseen ble båndlagt.

– Det har skapt mye usikkerhet med tanke på videre investeringer og oppgradering av ventilasjon og mer moderne fyringsalternativer. Det var søvnløse netter da traseen ble vedtatt av kommunen, sier han.

Les også Vestfoldbanen ofres i ny transportplan: – Et svik

Larvik togstasjon

Lange tradisjoner

Bygningen som huser gullsmedforretningen er rundt 90 år gammel.

– Selve forretningen ble etablert for 172 år siden, forteller Felumb.

Han er sjette generasjon med samme etternavn som driver butikken.

Gullsmed Felumb

Videre utbedring av bygget har blitt satt på vent som følge av båndleggingen, men nå snur det for Felumb.

Foto: Lars Tore Endresen / NRK

Da regjeringens forslag til ny Nasjonal transportplan (NTP) ble kjent i forrige uke, ble det samtidig klart at opprusting av Vestfoldbanen ikke vil bli prioritert.

I planforslaget for perioden 2025-2036, er jernbaneutbygging sør for Tønsberg utelatt. Felumb er ikke overrasket.

– Da traseen ble utelatt i forrige NTP, senket vi skuldrene og ble litt roligere.

Regner med at båndlegging oppheves

Nå tar han det nærmest for gitt at lokalpolitikerne opphever båndleggingen av funkis-bygården og de nærliggende eiendommene.

Gina Merethe Johnsen (Frp), fungerende ordfører i Larvik, sier de jobber med saken.

– Nå ønsker vi en utvikling av byen vår uten restriksjoner fra staten. Vi har hatt et voldsomt vakuum for næringsdrivende og byutviklere, sier hun til NRK.

Felumb reagerer på at politikerne de senere årene har brukt skyhøye beløp på utbygging av Vestfoldbanen, for nå å si stopp.

– De har bygget ut strekningen mellom Porsgrunn og Larvik for 7 milliarder eller noe sånt. Så skal de plutselig legge ned arbeidet.

Gullsmed Ole Kjendlie Felumb i Larvik

På veggen i butikken henger et bilde som viser hvordan forretningslokalene opprinnelig så ut.

Foto: Lars Tore Endresen / NRK

– Skandaløs prosess

Felumb levner også Bane Nor liten ære.

– Prosessen har vært skandaløs med tanke på at Bane Nor får lokalpolitikerne til å gå for en trasé midt gjennom sentrum og så trekker de planene.

Det forstår Johnsen.

– Jeg skal være den første til å si at det er veldig beklagelig. Som parti har vi hele tiden vært mot stasjonsplassering i Kongegata.

– Men det som kanskje er enda mer uheldig er all resursbruken i forbindelse med planleggingen av jernbane ved Larvik. Det er brukt millioner av kroner og mye tid og krefter, sier hun.

For Felumb er det bokstavelig talt gull at den mye omtalte utbyggingen inntil videre blir skrinlagt.

Den karakteristiske funkisbygården var Vestfolds første med heis installert. Bygningen ble restaurert for 10 år siden, men videre utbedring har blitt satt på vent som følge av båndleggingen.

Gullsmed Felumb, bygård i Larvik

UTBEDRES: Eierne av den karakteristiske funkisbygården i Larvik vil investere i utbedringer av eiendommen hvis båndleggingen oppheves.

Foto: Lars Tore Endresen / NRK

Avventer Stortingets NTP-behandling

I henhold til plan- og bygningsloven har kommuner anledning til å fastsette båndleggingssoner i påvente av kommende reguleringsplaner.

Slike båndlegginger er tidsbegrenset til fire år, men kan forlenges med ytterligere fire år. Det er Statsforvalteren som fatter vedtak i slike saker.

Fagsjef Mette Biering hos Statsforvalteren i Vestfold og Telemark sier det ikke er avklart om båndleggingen av eiendommer langs Vestfoldbanen skal oppheves.

Dette fordi den siste nasjonale transportplanen ennå ikke er vedtatt av Stortinget.

– Dersom traséen ikke blir tatt med i ny NTP, vil det være et moment som kan ha betydning for vurderingen av om båndleggingen bør bestå eller bør oppheves.

Biering presiserer likevel at Statsforvalteren for øyeblikket ikke er i en prosess der oppheving vurderes.

– Vi kan derfor ikke svare på hvor raskt det vil skje dersom dette skulle bli aktuelt på et senere tidspunkt. Av hensyn til alle berørte vil imidlertid en slik vurdering bli prioritert hos oss.