Politiet bekymret over rus i utenlandske vogntog: – Et unntak om ting er på stell

Nesten hver fjerde sjåfør som blir anmeldt for ruskjøring i Norge er fra utlandet. Ifølge politiet er vogntogsjåfører som kjører i fylla et økende problem.

Blåse i alkometer

Lastebilsjåfør Grigore Nicolae Cristea blåste i politiets alkometer og fikk kjøre videre.

Foto: Sindre Thoresen Lønnes / NRK

– Hello. We are from the Norwegian police. We are going to take an alcohol test. So you have to blow in this tube for a few seconds.

Rumenske Grigore Nicolae Cristea må blåse i politiets alkometer idet han kommer i land med ferga fra Danmark til Langesund.

Han synes det er bra at politiet har kontroller som denne.

– Mange driver med rus og drikker alkohol bak rattet på store biler. Det er ikke bra.

Grigore Nicolae Cristea

Langtransportsjåfør fra Romania, Grigore Nicolae Cristea, sier han ofte ser kolleger som ruser seg eller drikker bak rattet på store biler.

Foto: Sindre Thoresen Lønnes / NRK

Fyll i førersetet

Den siste tiden er flere utenlandske vogntogsjåfører tatt med høy promille.

Tidligere i desember kjørte en litauisk vogntogsjåfør i land på kaia i Langesund med 2,0 i promille. Han skal ha forklart at han feiret bursdagen sin før han dro på båten.

I slutten av november ble en annen utenlandsk vogntogsjåfør stoppet i Bø i Telemark. Også han var sterkt beruset. På gulvet i førerhuset ble det funnet en tom spritflaske.

– Annerledes forhold til alkohol

Trafikkontakt i Sør-Øst politidistrikt, Nils Anders Bruun, sier det er et økende problem med fyll blant utenlandske vogntogsjåfører på jobb.

– Flere politidistrikt melder om dette. Mange utenlandske vogntogsjåfører har et litt annet forhold til alkohol enn det norske sjåfører har. Det er egentlig et unntak om de har ting på stell.

Bruun mener politiet må ha flere promillekontroller for å få bukt med problemet.

– Vegvesenet gjør en formidabel jobb, men politiet må følge opp med flere kontroller. Det er det eneste som hjelper.

Nils Anders Brun, trafikkontakt i Sør-øst politidistrikt

Trafikkontakt i Sør-Øst politidistrikt, Nils Anders Bruun, mener flere utenlandske sjåfører har et annet forhold til alkohol bak rattet enn norske sjåfører.

Foto: Sindre Thoresen Lønnes / NRK

En fjerdedel fra utlandet

24 prosent av alle sjåfører anmeldt for ruskjøring er av utenlandsk opprinnelse. Det viser tall Utrykningspolitiet har samlet inn for NRK fra 2017 og 2018.

Det er ingen tall som viser hvor mange lastebilsjåfører som kjører i rus totalt sett.

Litauen, Polen, Latvia, Romania, Russland, Sverige og Danmark er høyt representert blant statsborgere fra andre land enn Norge.

– Risiko å møte østeuropeiske vogntog

Administrerende direktør i Norges Lastebileier-Forbund, Geir A. Mo, sier tallene underbygger annen statistikk fra Transportøkonomisk institutt.

– Det er helt klart empirisk grunnlag for å hevde at det er større risiko knyttet til østeuropeiske vogntog. De har to til tre ganger større sjanse enn norske for å havne i alvorlige ulykker.

Det henger sammen med en annen trafikkultur, rus, dårlig trafikkopplæring og dårlig kompetanse om norske veier, sier Mo.

Geir A Mo, administrerende direktør i NLF

Geir A. Mo, administrerende direktør i NLF.

Foto: Braata, Espen / Braata, Espen

– Transportkjøpere bør ansvarliggjøres

Mo sier at det er livsfarlig å kjøre lastebil i ruset tilstand.

– Det er en dårlig miks når vi i tillegg vet at utenlandske sjåfører har dårligere kompetanse og dårligere opplæring til å kjøre på norske veier.

Mo minner om at norske transportkjøpere har et lovpålagt krav til å etterspørre kvalitet.

Han oppfordrer til å velge et Fair Transport-sertifisert selskap som dokumenterer kvaliteten de leverer.

Politiet har promillekontroll av lastebiler i Langesund

Politiet har promillekontroll av lastebilsjåfører på kaia i Langesund.

Foto: Sindre Thoresen Lønnes / NRK