– Hello. We are from the Norwegian police. We are going to take an alcohol test. So you have to blow in this tube for a few seconds.
Rumenske Grigore Nicolae Cristea må blåse i politiets alkometer idet han kommer i land med ferga fra Danmark til Langesund.
Han synes det er bra at politiet har kontroller som denne.
– Mange driver med rus og drikker alkohol bak rattet på store biler. Det er ikke bra.
Fyll i førersetet
Den siste tiden er flere utenlandske vogntogsjåfører tatt med høy promille.
Tidligere i desember kjørte en litauisk vogntogsjåfør i land på kaia i Langesund med 2,0 i promille. Han skal ha forklart at han feiret bursdagen sin før han dro på båten.
I slutten av november ble en annen utenlandsk vogntogsjåfør stoppet i Bø i Telemark. Også han var sterkt beruset. På gulvet i førerhuset ble det funnet en tom spritflaske.
- Les også:
– Annerledes forhold til alkohol
Trafikkontakt i Sør-Øst politidistrikt, Nils Anders Bruun, sier det er et økende problem med fyll blant utenlandske vogntogsjåfører på jobb.
– Flere politidistrikt melder om dette. Mange utenlandske vogntogsjåfører har et litt annet forhold til alkohol enn det norske sjåfører har. Det er egentlig et unntak om de har ting på stell.
Bruun mener politiet må ha flere promillekontroller for å få bukt med problemet.
– Vegvesenet gjør en formidabel jobb, men politiet må følge opp med flere kontroller. Det er det eneste som hjelper.
En fjerdedel fra utlandet
24 prosent av alle sjåfører anmeldt for ruskjøring er av utenlandsk opprinnelse. Det viser tall Utrykningspolitiet har samlet inn for NRK fra 2017 og 2018.
Det er ingen tall som viser hvor mange lastebilsjåfører som kjører i rus totalt sett.
Litauen, Polen, Latvia, Romania, Russland, Sverige og Danmark er høyt representert blant statsborgere fra andre land enn Norge.
– Risiko å møte østeuropeiske vogntog
Administrerende direktør i Norges Lastebileier-Forbund, Geir A. Mo, sier tallene underbygger annen statistikk fra Transportøkonomisk institutt.
– Det er helt klart empirisk grunnlag for å hevde at det er større risiko knyttet til østeuropeiske vogntog. De har to til tre ganger større sjanse enn norske for å havne i alvorlige ulykker.
– Det henger sammen med en annen trafikkultur, rus, dårlig trafikkopplæring og dårlig kompetanse om norske veier, sier Mo.
– Transportkjøpere bør ansvarliggjøres
Mo sier at det er livsfarlig å kjøre lastebil i ruset tilstand.
– Det er en dårlig miks når vi i tillegg vet at utenlandske sjåfører har dårligere kompetanse og dårligere opplæring til å kjøre på norske veier.
Mo minner om at norske transportkjøpere har et lovpålagt krav til å etterspørre kvalitet.
Han oppfordrer til å velge et Fair Transport-sertifisert selskap som dokumenterer kvaliteten de leverer.