Finans Norge: Kjøretøybranner for 225,2 millioner

– Gå over bilen minst en gang i året, råder NAF.

Bilbrann Tønsberg

BILBRANN: Vestfold interkommunale brannvesen har rykket ut på flere bilbranner så langt i år, senest i Tønsberg lørdag formiddag. Fire pulverapparater ble brukt for å slukke brannen. 

Foto: VIB

Ifølge ferske tall fra Finans Norge var det 3 320 forsikringsmeldte branner i kjøretøy i Norge i fjor, og forsikringsselskapene måtte betale ut 225,2 millioner kroner.

– Vi vet at en del slike branner er påsatt. Enkelte branner er også relatert til forsikringssvindel, sier kommunikasjonssjef Stine Neverdal.

Manglende vedlikehold er også vanlig brannårsak, opplyser Vestfold Interkommunale Brannvesen.

Reduser sjansen

Teknisk konsulent Tom-André Nilsen i NAF råder bilister til å gå over bilen minst en gang i året for å sørge for at alt er i orden. Han påpeker at hvor ofte du bør ta en runde over bilen, avhenger av hvor mye bilen blir brukt.

– Det er veldig smart å ha et bevisst forhold til det, sier han.

Nilsen har tre råd for å redusere sjansen for brann i din bil.

1 – Service

– Følg servicen på bilen, gjør det vedlikeholdet den skal ha, sier han.

EU-kontroll

SERVICE: Sørg for at bilen får det vedlikeholdet den skal ha, oppfordrer NAF. (arkivbilde)

Foto: LARS TORE ENDRESEN / NRK

2 – Vask motorrommet

Er motorrommet skittent av salt, støv og skitt fra veien, vask det.

– Det er elektronikk i motorrommet, og er man usikker på hva man gjør her, så må man høre med et verksted og eventuelt få dem til gjøre jobben.

Bilverksted

RENT MOTORROM: – Hold motorrommet rent og pent og følg vedlikeholdet bilen skal ha. Er det noe galt med innsprøytningssystemet eller man har sølt olje ved etterfylling, så kan det være smart å få det renset, sier Tom-André Nilsen i NAF. (arkivbilde)

Foto: Knut Sveen / NRK

3 – Sjekk bilen for feil

Branner kan også oppstå på grunn av feil.

– Er det noe feil med det elektriske anlegget eller drivstofftilførselen, er det smart å få det reparert. Sjekk om det er jordingsfeil i en ledning som kan skape brann, eller rester av bensin, diesel eller olje som eventuelt kan selvantennes av varmen fra motoren.