Begge lokførerne om bord i ulykkestoget sør for Holmestrand 15. februar er medlemmer av Norsk Lokomotivmannsforbund, og forbundet har et opplegg for bistand til medlemmer som trenger det. Hjelpen er todelt, sier forbundsleder Rolf Jørgensen.
– Den menneskelige delen av dette er støtte og oppfølging fra kolleger og tillitsvalgte. I tillegg bidrar vi med hjelp til advokat om det skulle være nødvendig.
- Les også:
- Les også:
Hadde støtte under avhør
Jørgensen forteller at den siktede lokføreren har hatt med seg tillitsvalgte under avhørene hos politiet, og at forbundet har kontakt med advokater som har vært borti lignende saker tidligere.
– Men dette blir hypotetisk, og vi ønsker ikke å spekulere. Vi har registrert at toget holdt 135 kilometer i timen rett før avsporingen, men det er ennå ikke avklart hvorfor. Derfor må vi avvente etterforskningen.
Ifølge Jørgensen var lokføreren fullt ut opplært til å føre toget som sporet av.
– Kjøringen den dagen var ingen opplæring, men en testkjøring. Da bruker man også anledningen til å bli kjent med dette nye togsettet til NSB.
- Les også:
- Les også:
Taust om siktelse
I lokomotivmannsforbundet vet man ikke mer om siktelsen enn det som mediene har meldt. Og politiet er fortsatt svært tilbakeholdne med informasjon om siktelsen. De vil ikke si mer enn å bekrefte at en av lokførerne er siktet.
– Det gjenstår fortsatt en rekke etterforskningsmessige skritt, og vi nærmer oss sakte og sikkert et bedre totalbilde av ulykken, sa politiadvokat Hildegunn Mikkelsen ved Vestfold politidistrikt tidligere denne uka.
Manglet fartskontroll
skriver fredag at kontrollsystemet på Vestfoldbanen ikke fanger opp tog som har for høy fart. Alle tog er utstyrt med automatisk togkontroll (ATC), men svært mange strekninger her i landet er ikke bygd ut til såkalt full ATC. Dermed har man heller ikke kontroll med at togene følger fartsgrensa.
Strekningen på Vestfoldbanen der toget sporet av er ikke utstyrt med full ATC. Hadde den vært det, ville systemet ifølge avisa automatisk ha justert ned togets hastighet.