– Hvor godt brenner egentlig en agurk, spør Anne Berit Steinseth retorisk.
Steinseth er daglig leder i Renovasjon i Grenland. Hun er fortvilet over at folk fremdeles kaster matrester i restavfallet. Hun understreker at det ligger et stort potensial i matavfallet for å gjenvinne energi.
– Som et eksempel på utnyttelse, kan en personbil kjøre 100 meter på et bananskall, sier Steinseth.
Henrik Lystad, fagsjef for biologisk avfallsbehandling i Avfall Norge, er i sluttfasen med en rapport om sortering av matavfall.
– I snitt sorterer norske innbyggere 57 prosent av matfallet som oppstår.
Les også:
80 % kan gjenvinnes
Tall Avfall Norge har samlet inn, viser at det er stor variasjon på hvor mye matrester som gjenvinnes.
– I Rogaland er folk flinke til å sortere. Der sorteres 75–80 prosent av matavfallet, sier Lystad.
Stadig flere byer i Norge bruker biogass som drivstoff i busser og i andre kjøretøy, og flere anlegg er nyetablert eller under etablering.
Les også:
Fire ganger bedre utnyttelse
– Å gjenvinne matavfallet til drivstoff gir en klimagevinst som er fire ganger større enn om man bruker matavfallet til oppvarming, sier Johannes Fjell Hojem i miljøstiftelsen Zero.
Ifølge Hojem er klimagevinsten så stor fordi det er få andre klimavennlige drivstofftyper til store kjøretøy.
I Grenland skal alle husstander sortere matavfallet fra september 2015. På samme tid skal matavfallet leveres til Greve Biogass i Vestfold. Anlegget skal stå klart i år og fra neste år skal renovasjonsbilene og bussene i Grenland byttes ut slik at disse skal kjøre på biogass.