Hopp til innhold

Dyrt med DAB i bil

Om fem år slukkes FM-nettet og de fleste bilradioer blir stille. Og det er ikke alle nye biler som kommer med DAB-radio. Og for noen bilmerker koster det flere tusen kroner å få en DAB-radio istedenfor en vanlig FM-radio.

DAB-radioer

Nå kommer det flere DAB-radioer til ettermontering i biler. Til nå har det vært få og dyre modeller å velge mellom.

Foto: Lars Tore Endresen / NRK

Gunnar Stranddal

Gunnar Stranddal, daglig leder i Strandberg, sier at de selger opp mot 15 DAB-radioer i måneden.

Foto: Lars Tore Endresen / NRK

Audiovideo forhandleren Strandberg i Porsgrunn, kan ettermontere DAB-radio i de fleste biler. Med montering koster det rundt 3000 kroner. Ulempen er at multifunksjonsrattet og kjørecomputeren kan slutte å fungere, siden hele radiodelen skiftes ut.

– Vi selger ikke noe overveldende antall med DAB-radioer, en 10–15 stykker i måneden, sier Gunnar Stranddal, daglig leder i Strandberg.

I 2010 var det bare to prosent som hadde DAB-radio i bilen sin.

Nye biler uten DAB-radio

Bilforhandlerne har et svært forskjellig tilbud på DAB-radioer i nye biler. Hos noen er det standard utstyr. Hos noen er det ekstra utstyr som koster flere tusen kroner. Og noen leverer ikke DAB-radio til bilene i det hele tatt.

  • Mercedes leverer DAB-radioer som ekstrautstyr koster cirka 5700.- for ML, E- og C-klasse
  • Peugeot leverer DAB-radioer som ekstrautstyr fra høsten. Det kommer til å koste cirka 4000 kroner
  • Toyota er DAB-radio ekstrautstyr DAB, og koster cirka 3700 kroner
  • Volkswagen og Skoda har DAB-radioer som standard
  • Mazda leverer ikke DAB-radioer
  • Ford er DAB-radio ikke standard, koster cirka 2500 som ekstrautstyr
  • Volvo levere DAB-radioer som ekstrautstyr, koster cirka 2900 kroner
  • BMW leverer DAB-radioer som ekstrautstyr, cirka 4900 kroner
  • Mini leverer DAB-radioer som ekstrautstyr, koster 1700 kroner
  • Honda har ikke DAB-radioer
  • Citroën leverer ikke DAB-radio
  • Nissan leverer ikke DAB-radio
  • Audi koster det fra 3800 kroner å få med DAB-radio

Flere muligheter

DAB i bil

Ikke alle nye bilder kommer med DAB-radio til tross for at FM-nettet slukkes i 2017.

Foto: NRK

For deg som har en FM-radio i bilen finnes det flere løsninger, avhengig av hva som sitter i bilen fra før.

Fast montert, original FM-radio (integrert i dashbord) er vanlig i nyere biler: Billigst og enklest er det å kjøpe et biladapter. Denne monteres med sugekopp i frontruten (løsning for skjult montering finnes også) og gjør om den digitale radiolyden til FM. Alternativt kan man kjøpe en separat DAB-radio og få denne montert inn. I noen bilmodeller er det mulig å ettermontere original DAB-radio. Dette vil vanligvis gi det beste resultatet.

CD/radio for enkel inn- og utmontering er vanlig i eldre biler: Adapterløsningen nevnt over fungerer også for disse radioene. Alternativt kan man relativt enkelt bytte hele radioenheten, flere modeller med digitalradio/DAB er kommet.

USB-inngang eller iPod-tilkobling

Stranddal ser at markedet forandrer seg. Det viktigste for de fleste som kjøper nytt stereoanlegg, er å få USB-inngang eller iPod-tilkobling.

– Alle spiller stort sett inn musikken på telefonen eller en minnepinne, sier Stranddal.

– Under fem prosent

Hva folk hører på i bilene er i ferd med å forandre seg. Stranddal ser at CD-ene er i ferd med å forsvinne.

– Langt under fem prosent av de som kjøper bilstereo, kjøper DAB-radio. Men det har mye med tilbudet å gjøre. Det har vært få leverandører siden det stort sett er England og Norge som har hatt sendinger på DAB, sier Stranddal.

Foreløpig har ikke Stranddal hørt mange som klager på DAB-radioene i bilene. Noe av det tror han kommer av at de nye radioene svitsjer mellom DAB og FM-båndet uten at det høres.

Men på dette området skjer det mye. Det er noen år til 2017, og det kommer nye produkter hele tiden. Så hvilke løsninger som finnes når FM-frekvensene stenges, kan ingen spå.

Noen norske radiostasjoner har valgt det nye formatet DAB+. Og det er rundt 250 000 digitale radioer som ikke kan ta imot alle kanalene som sendes.