Kapteinen og styrmannen erklærte seg begge ikke skyldig da rettssaken mot dem startet.
Foto: Tegning: Stein Ivar Ingebrigtsen
Lasteskipet grunnstøtte utenfor Langesund i fjor sommer.
Foto: Yngve Tørrestad / NRK
– Ikke straffskyldig, svarte de to kinesiske sjøfolkene. Kapteinen og vakthavende styrmann er tiltalt for brudd på forurensningsloven og skipssikkerhetsloven.
Natt til 31. juli i fjor sommer gikk lasteskipet «Full City» på grunn ved Såstein utenfor Langesund . Skipet hadde 1120 kubikkmeter tungolje om bord - rundt 300 tonn olje rant ut i sjøen.
Les:
Ønsker tips om oljerester
250 millioner kroner
Oljesøl fra skipet er registrert fra land fra Vestfold til Aust-Agder. Så langt har oppreskningen etter oljesølet kostet rundt 250 millioner kroner– Jeg mener jeg har handlet i samsvar med internasjonale standarder for sjøfolk, sa kapteinen, da han nektet straffskyld i rettsaken. Vakthavende styrmann erkjente heller ikke straffskyld for noen av tiltalepunktene.
50 vitner
I fire måneder satt kapteinen (55) og styrmannen (27) i varetekt. I desember fikk de reise hjem til Kina .
Rettssaken ble forsinket i nesten 30 minutter fordi det følge mange formaliteter med når det er to utenlandske statsborgere på tiltaltebenken.
Cirka 50 personer skal avgi vitneavklaringer. Alt som sies i retten må tolkes, og det er derfor ventet at rettsaken vil ta to uker.
Les også:
2500 sjøfugler døde
«Full City»-havariet
Natt til fredag 31. juli grunnstøtte det Panama-registrerte lasteskipet «Full City» ved Såstein utenfor Langesund i Bamble kommune.
Om bord var det 1000 tonn tungolje og 120 tonn lettolje. Store mengder olje slapp ut fra skipet etter grunnstøtingen.
Skipet var på vei til Herøya i Porsgrunn for å laste salpeter.
Sjøfugl i området ble hardt rammet av oljesølet. Mange døde som følge av utslippet.
3. august ble kapteinen på skipet siktet for grov uaktsomhet etter manglende rapportering
Miljøvernforbundet anmeldte to ansatte ved Brevik trafikksentral 4. august. De to har vært inne til politiavhør og er mistenkt for grov tjenesteforsømmelse og uforstand i tjenesten.
18. august ble tredjestyrmannen på «Full City» siktet for uaktsomhet og forsømmelse av sitt ansvarsområde i tiden før skipet gikk på grunn.
Mandag 17. august ble skipet trukket av grunnen ved Såstein og slept til NATO-kaia mellom Langesund og Stathelle hvor det lå til fram til 14. september. Da ble det slept til Gøteborg. Der skal skipet repareres.
24. september ble siktelsen av kapteinen og tredjestyrmannen utvidet. De to mennene risikerer ti års fengsel for å ha oljeforurenset store naturområder i Telemark, Vestfold og Aust-Agder.
12. januar ble tiltalten tatt ut. Kapteinen og vakthavende styrmann er tiltalt for brudd på forurensningsloven, og brudd etter skipsikkerhetsloven.
Kapteinen og styrmannen sa seg ikke skyldig da rettssaken mot dem startet 12. april.
Aktor Petter Sødal la ned påstand om seks måneders fengsel, hvor tre måner er betinget for kapteinen. For styrmannen la aktor ned påstand om tre måneders fengsel, hvor to måneder er betinget.
Begge forsvarerne ba om full frifinnelse for de to kinesiske mennene.
Kapteinen på «Full City» ble dømt til seks måneders fengsel, hvorav 60 dager er ubetinget. Han er dømt på alle tiltalepunkter, både skipssikkerhetsloven og på forurensingsloven.
Styrmannen er frifunnet i tiltalen på skipssikkerhetsloven, men dømt til 60 dagers fengsel for brudd på forurensingsloven. 21 dager ubetinget.
Begge har fått en prøvetid på to år.
Forsvarsadvokat Bryjar Østgård har anket dommen mot kapteinen og tredjestyrmannen.