Fra fredag kveld til søndag kveld kontrollerte Statens vegvesen bilister over hele landet.
Det endte med at 884 personer fikk 1500 kroner hver i bot for manglende bilbelte. Det opplyser Statens vegvesen i en pressemelding mandag ettermiddag.
– Det er skrevet ut færre gebyrer i år enn ved tilsvarende kontroller i 2013. Likevel er det urovekkende at så mange får gebyr i godt varslede kontroller. Det er positivt at færre yngre – 15 til 24 år – fikk gebyr nå enn tidligere. Dette tallet gikk ned fra 275 i fjor til 180 i år. Bruken av bilbelte er det viktigste, enkleste og mest effektive tiltaket for bedre trafikksikkerhet, sier Rita Helen Aarvold i Statens vegvesen.
I tilsvarende storkontroll i fjor ble 1300 personer tatt uten belte.
Les også:
– Kan bli alvorlig skadd
Årets kontroller førte også til at 57 personer ble anmeldt for manglende sikring av barn.
– At førere ikke sikrer sine barn og unge er alvorlig. Et usikret barn kan bli alvorlig skadet eller drept, selv i lave hastigheter, sier Aarvold.
På tilsvarende kontroll i fjor ble 50 politianmeldt for det samme.
– Har du med deg en passasjer under 15 år som ikke har på seg bilbelte, blir du som fører anmeldt og du får to prikker i førerkortet. Har du førerkortet på prøvetid, får du dobbelt så mange prikker, sier pressekontakt i Statens vegvesen, Grethe Utheim, i Vestfold til NRK.no.
(Artikkelen fortsetter under videoen)
Som en av vegvesenets mange utsendte landet over har Utheim bidratt til å minne trafikanter om det helt avgjørende bilbeltet. Hun vurderer utviklingen som god, selv om det er rom for forbedring hos flere på veiene.
– Det er rart at såpass mange ble tatt uten beltet når denne nasjonale kampanjen ble varslet i stor skala før kontrollene ble gjennomført, sier hun.
En av de viktigste målgruppene myndighetene ønsker å nå med beltebudskapet er menn mellom 15 og 30 år. Unge menn er overrepresentert i statistikken for dødsulykker i trafikken.
Les også:
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Misforståelser, språkproblemer og uvitenhet
Selv om storkontrollen var behørig omtalt på forhånd, var altså de fleste som ble tatt for manglende bilbeltebruk ikke klar over den landsdekkende innsatsen i helga.
– Halvparten av dem vi tok uten belte var av utenlandsk opprinnelse. Da er det nærliggende å tenke seg at språkbarrierer har gjort disse bilførerne mindre oppmerksomme på kontrollene, sier Utheim.
Det finnes ikke noe grunnlag for å si om disse har noe mer eller mindre avslappet forhold til beltet enn øvrige grupper i Norge. Hun mener uansett at den åpne linjen fra myndighetene omkring kontrollene har vært med på å få opp bilbeltebruken.
– Generelt er vi flinke, men det er viktig at den som kjører også påser at alle i bilen har på seg beltet sitt skikkelig. Ved en ulykke kan èn løs passasjer drepe fire som har tatt på seg belte.