Pettersen sier det nå er registrert påslag av olje også på Svenner ute i Larviksfjorden.
Siste: Losset 12 tonn dynamitt ved Hvaler
Det var sist torsdag at frakteskipet Godafoss gikk på grunn ved Hvaler i Østfold. Store mengder tungolje lekket ut før Kystverket fikk kontroll over oljen rundt skipet.
Mye olje er fraktet med havstrømmen og vinden til Vestfold.
Tekst fortsetter under bildet
Lense blir lagt ut ved Sandø på Tjøme. Det er krevende arbeid i kulda.
Foto: Hans Petter Reppe / NRKLes:
- Skip på grunn utenfor Hvaler
- Rederisjef ber om unnskyldning
- Ryddingen kan ta flere uker
- Olje truer korallgyting
Kulda skaper problemer
Arbeide med å håndtere oljen er svært utfordrende fordi det er veldig kaldt i området søndag formiddag.
– Jeg frykter vi kan få problemer med å få ut mannskapene våre fordi is begynner å pakke seg i områdene der vi har olje, spesielt rundt Sandø på Tjøme, sier Pettersen. Da blir det vanskelig å håndtere lenser som skal holde oljen stabil.
Tekst fortsetter under bildet
Mannskap fra IUA Vestfold klargjør lenser som skal fraktes ut til Sandø med skjærgårdstjenesten.
Foto: Hans Petter Reppe / NRKFryker olje på samme sted som sist
Det flyter olje utenfor Larvik og Pettersen sier de frykter at strømmene i vannet kan transportere olje til de samme områdene i Larvik som fikk påslag etter Full City-havariet i 2009. Da ble områdene på Mølen og Nevlunghavn svært tilgriset.
– Meteorologene har prognoser som sier at vind og strøm kan snu, slik at en del olje da kan flyte tilbake mot blant annet Tjøme, sier Per Olav Pettersen.
Les:
Oljen har nådd Vestfold
Kontroll over oljesølget
Bare trente folk i arbeid
Pettersen forteller at de mannskapene som er i arbeid for IUA Vestfold nå kun er trente brannmannskaper fra Vestfold interkommunale brannvesen - VIB.
– Da vi sendte innkalling til våre frimannskaper, ble lista fult opp med en gang, sier Pettersen, som til daglig er brannsjef i VIB.
Foreløpig er ikke brannfolk fra Sandefjord Brannvesen eller Larvik brannvesen kalt ut, men det kan bli aktuelt.
Det har heller ikke til nå vært aktuelt å sette inn mannskap fra Sivilforsvaret eller Forsvaret (HV). Derimot har IUA fått disponere en del utstyr av disse, blant annet telt, forteller Pettersen.
Tekst fortsetter under bildet
Kenneth Olsen ledet arbeidet for IUA Vestfold i Larviksområdet under Full Cityakjsonen. Nå er han avsatt til arbeid utenfor Tjøme.
Foto: Hans Petter Reppe / NRKFølger nøye meteorologiske prognoser
Pettersen sier de følger prognosene fra meteorologene nøye i tiden som kommer.
Det er flere fartøy ut på fjorden som Kystverket disponerer, blant andre kystvaktfartøy fra både Sverige og Norge . Disse tar også opp olje så langt det er mulig.
IUA vurderer om de skal stenge av hele innløpet til Viksfjord i Larvik med lenser for å hindre at olje kan flyte inn mellom de mange holmene og skjærene i området.
Pettersen sier de ikke vil krisemaksimere.
– Det er ingen ting som tyder på at dette har slike dimensjoner som ved Fyll City ulykken, men for de som er berørt enten det er natur eller dyreliv, er dette alvorlig nok, sier Pettersen.
NRK.no følger saken
Svenske fartøy er med og tar opp olje fra sjøen.
Foto: Kustbevakningen, Sverige