Hopp til innhold

Ville ikke innrømme grunnstøting

Radaren viste at «Full City» hadde havarert. Kapteinen ville ikke innrømme dette de dramatiske minuttene ulykkesnatta.

Full City

Lasteskipet «Full City» grunnstøtte natt til 31 juli i fjor sommer.

Foto: Poppe, Cornelius / SCANPIX

Nedre Telemark tingrett har fredag formiddag fått se radarbildene og hørt lydloggen som gir et bilde av tidsperioden klokka 23.50 torsdag 30. juli til klokka 00.30 fredag 30. juli.

Trafikksentralen: - «Full City», har dere kontroll over ankerposisjonen? Det ser ut som dere driver.

«Full City»: (ikke noe svar)

Etter noen minutter prøver Trafikksentralen igjen: - Driver dere? Har dere kontroll?

«Full City»: - Vi har kontroll.

Trafikksentralen: - Dere driver mot et grunt område.

«Full City»:: - Motorene står i standby.

Les: Filmet «Full City» før havariet

Avgjørende minutter

Minuttene går mens skipet driver videre til det grunnstøter.

I løpet av disse minuttene blir ansatte ved Trafikksentralen i Brevik oppmerksomme på at Full City var i drift.

Retten kan se på radarkartet hvordan skipet driver mot Såstein med en fart på mellom to og tre knop. Det er rundt seks meter høye bølger, og det blåser stiv kuling.

Mens båten helt tydelig driver fra området den har ankra opp på 20 meters dyp, ser retten det 167 meter lange bulkskipet bevege seg mot grunna ved Såstein. Det er helt stille på radiosambandet mens dette skjer.

Les også:

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Jan Richard Værvågen

Losbåtfører Jan Richar Værvågen varsla Trafikksentralen om at Full City var i drift.

Foto: Britt Boyesen / NRK

Hektisk

På det tidspunktet ringer en losbåtfører til VTS, Trafikksentralen i Brevik, og gir beskjed om bevegelsene på radaren: «Full City» er i drift mot Såstein.

Etter at skipet helt tydelig ligger på grunn, har VTS kontakt med Full City igjen.

«Full City»: - Motoren går.

Det er mange stemmer og helt tydelig hektisk i bakgrunnen i styrhuset på skipet.

Full Citys bevegelser

Full Citys bevegelser minutt for minutt før grunnstøtinga.

Foto: Britt Boyesen / NRK

Trafikksentralen: - Er dere på grunn? Hva er situasjonen? Er dere på grunn eller flyter dere? Trenger dere assistanse?

«Full City»: - Vi vil droppe ankeret.

Trafikksentralen: - Dere står på grunn. Kan dere bekrefte dette?

«Full City»: (ikke noe svar)

300 tonn olje

På dette tidspunktet var det vann i maskinrommet på grunn av hull i skroget. Motoren fungerte ikke.

Skipet sto fast. Oljelekkasjen var et faktum. 300 tonn olje var på vei ut i fjæresteiner, svaberg, brygger og strender langs en 120 kilometer lang kyststripe.

Først klokka 00.39 forteller førstestyrmannen på Full City til Tjøme radio at skipet har gått på grunn. Kort tid etter er en taubåt og et Sea King-helikopter på vei for å redde det kinesiske mannskapet på 23 personer.

Rettsaken mot kapteinen og styrmannen fortsetter neste uke.