SE OGSÅ: |
ALT OM: |
Det viser beregninger gjort av Statens vegvesen. Analysen er gjort for å finne ut om det er lønnsomt å bygge ny bomfinansiert riksvei 306 fra Horten via Skoppum til den nye firefelts
E 18.
– Konklusjonen er at nok biler vil kjøre på veien med bom, istedenfor å kjøre gratis på de gamle veiene ut av Horten, sier Tore Kaurin i Statens vegvesen.
Statens vegvesen mener spesielt trailersjåfører kommer til å betale for å komme seg raskest mulig ut av Horten.
Vest for Skoppum
Bommen vil stå vest for Skoppum, slik at folk på Skoppum vil slippe å betale bompenger når de skal til Horten. Det er først og fremst trailere som kommer fra Bastø-fergen vil betale for å kjøre raskeste vei ut av Horten, på sin vei videre sørover. Der vil de fra høsten 2007 få en ny firefelts E 18 å kjøre på.
Hinder
Ifølge utbyggingssjef Karl Høiland vil ny riksvei 306 stå ferdig tidligst første halvår 2008. Forutsetningen er at politikerne nå godkjenner planene. Første hinder blir Horten kommunestyre 16. juni.
- Det håper jeg går bra. Jeg oppfatter at det er ganske stor politisk enighet om at dette er en løsning vi må stille oss bak, sier ordfører Nils Henning Hontvedt.
Han sier det bare var Fremskrittspartiet som stemte imot da saken var oppe til prinsippbehandling sist.