Hopp til innhold

Stadig færre møter opp hos Nav

Siden 2015 er antall besøk på Nav-kontoret i Horten redusert med 75 prosent.

NAV Tønsberg

FÆRRE BESØKENDE: Antall innbyggere som fysisk besøker Nav i Horten er kraftig redusert (illustrasjonsbilde).

Foto: Dina Sofie Espeseth / NRK

Avdelingsleder hos Nav i Horten, Terje Randem, sier de har merket en kraftig endring etter at de i større grad begynte å oppfordre folk til å bruke digitale tjenester for rundt to år siden.

– Folk flest tar disse løsningene veldig enkelt. Det er viktig at innbyggerne bruker digitale tjenester. Da får vi mer tid til å jobbe med dem som trenger det aller mest.

Han hevder de fleste av deres brukere er positive til at de kan gjøre ting hjemmefra.

– Det er den enkleste måten å sørge for at man raskt får de riktige svarene. Det er ikke sånn at Nav stenger for dem som trenger bistand. Men vi ønsker at alle som kan bruke digitale løsninger, gjør det.

– Bedre forberedt

Denne uken skrev blant annet VG om Nav-veiledere som må avvise brukere uten avtale på grunn av en ny tjenesteordning. I Horten synes avdelingslederen det har gått greit å få folk til å bruke digitale tjenester når det er mulig.

– Noen synes det er litt rart at de må ringe for å bestille en time når de allerede er på et Nav-kontor. Grunnen er at vi ønsker å sluse alt samme vei. Det gjør ting enklere og mer effektivt, forteller Randem.

Han mener mulighetene som åpner seg med digitale tjenester, kommer både ansatte og brukere til gode.

– Da kan vi bruke tid på dem som trenger det mest. De får møte en forberedt veileder. Før var ingen av partene like godt forberedt som de kan være ved planlagte avtaler.

Egil Andreassen, som er leder for eldrerådet i Horten kommune, tror fortsatt det finnes en del personer som ikke ønsker å være avhengige av internett for å kontakte Nav.

– Mange eldre er ikke digitale. Det er viktig at man fortsatt har et fysisk tilbud.

Terje Randem mener det ikke er grunn til å tro at det tradisjonelle kontoret kommer til å forsvinne med det første.

– Det er ikke mange som kommer til å oppsøke oss, men vi skal være der for alle som trenger det. Vi har ikke låst døra.