Denne uka har mange engasjert seg i saken om de dyre skoleveskene i Sandefjord.
Saken er delt og kommentert tusenvis av ganger i sosiale medier, og mange mener det er unødvendig og tullete å bruke så mye penger på en veske.
Men forsker ved SIFO, Statens institutt for Forbruksforskning, Mari Rysst, sier at det langt ifra er ungdom som har størst pengeforbruk i dag.
– Det skulle ikke forundre meg om foreldrene til ungdommene med vesker til 9000 kroner har enda dyrere vesker, eller for eksempel pelser eller nye, dyre biler, sier hun.
– Bare ett av luksusproduktene
Rysst får støtte fra samfunnsdebattant og Teenage Boss-programleder Shahzad Rana.
– Det virker kanskje håpløst å bruke ti lapper på en skoleveske, men i det store og hele har forbruket økt over hele fjøla både blant voksne og ungdom.
Han sier at de dyre produktene ungdommer eier må ses i forhold til sin samtid.
– Opp gjennom tidene har samtiden bestandig vært kritisk til ungdommene i eller annen form – slik vil det alltid være. Det blir for ambisiøst å prøve og få has på dette. Mange unge har spart til produktene gjennom egen inntekt. De har hatt langsiktige mål, og det er bra, mener han.
Rana er imidlertid bekymret for kjøpepresset unge kan føle når det gjelder dyre produkter.
– Vi må jobbe med holdningene slik at de som ikke har mulighet til å kjøpe dette ikke blir mobbet eller utstøtt.
- Les også:
– Klær blir statussymbol
SIFO-forsker Mari Rysst mener at både ungdom og voksne påvirkes av miljøet rundt seg.
– Forbruket i miljøet du tilhører, eller ønsker å tilhøre, er i tråd med det noen har som definert som viktig. Dette varierer fra sted til sted. I noen miljøer er det for eksempel viktig å kjøpe ting brukt.
Forskeren sier at klær og tilbehør som vesker blir statussymboler på lik linje med det dyre sportsutstyret som skaper et klasseskille i idretten, en sak VG tok opp i januar.
– For noen er det viktig å ha nytt skiutstyr hvert år, mens andre går på skiene de kjøpte for ti år siden.