– Det er for at det ikke skal bli glatt, forklarer Odd Tandberg i Statens vegvesen til NRK.no, før han utdyper:
– Man har som regel meteogrammer og litt forskjellig utstyr å se på før man skal ut å salte. Saltløsning er stort sett det som er løsningen på morgenkvisten. Da er det som regel solrenning og fra klokka fem til ni er det fare for glatt vei. Da prøver vi å unngå det selvfølgelig.
Les også: Leter etter den perfekte veisaltdose
Har brukt saltløsning denne vinteren
Tandberg har ansvaret for veiene nord i Vestfold, og sier at så langt denne vinteren så er det veiene fra Tønsberg mot Drammen som har blitt saltet.
– Med den vinteren som har vært frem til nå, så har vi nesten bare brukt det vi kaller for «slurry» og saltløsning. Det er vann som er fylt opp med 25 prosent salt. Det virker som om det er en vannløsning som kommer ut på veien for de som ser det, forklarer Tandberg.
Les også:
Følger nøye med
Fremover er det meldt kuldegrader i store deler av landet, og derfor vil Statens vegvesen nå følge nøye med.
– Vi kommer nok til å være på alerten for å sørge for at folk ikke kjører ut eller kolliderer med hverandre. Så da blir det saltet på morgenen og kanskje på kvelden også. Det kommer an på været, sier Tandberg.
– Men blir det bare på hovedveiene?
– Vi har noe som heter barveistrategi, og her i Vestfold gjelder det stort sett de litt større veiene, som for eksempel E-18 og Fylkesvei 40. Men er det rundt null grader, og fare for at det blir rim, så er det litt mer utvidet salting vi kan gjøre, avslutter Tandberg.