Det viser opplags- og lesertallene som Mediebedriftenes Landsforening (MBL) presenterte tirsdag. Det var styreleder Didrik Munch som i formiddag la fram statistikken for fjoråret under en pressekonferanse på Litteraturhuset i Oslo.
Det samlede avisopplaget i MBL-avisene gikk ned med 97.000 i fjor, en tilbakegang på 4,4 prosent til 2,1 millioner solgte utgaver.
Les også:
Lesertallene for papiravisen gikk også tilbake med 3,7 prosent.
– Men fortsatt selges det over to millioner aviser hver eneste dag i Norge. Nisjeavisene vokser, og de små lokalavisene holder stillingen. Vi ser også at abonnement holder seg mye bedre enn løssalget. Løssalget går tilbake 11 prosent, mens abonnementet faller med tre prosent, sier fagsjef Helge Holberg Hansen.
MBLs oversikt over Vestfold-avisene:
Sterk mobilvekst
Nettutgavene som måles av MBL viser en framgang i lesertallene på 5,5 prosent, mens mobilutgavene vokser med 41 prosent.
– Det er kun når disse lesertallene tas med, at de store mediehusene holder posisjonen. Da ser vi at mediehuset VG vokser fordi de får flere lesere på alle sine plattformer. I Adresseavisen ser vi at veksten på nett flater ut og lesertallene på papir går ned, sier Holberg Hansen.
Se MBLs oversikt over nett og mobil for lokalavisene i Vestfold nederst i saken.
De store taper
Opplagstallene viser at alle de ti største dagsavisene mistet opplag i 2013. Seks aviser står for to tredeler av opplagsnedgangen.
Størst er skrellen for VG, som kan notere seg for et fall i løssalget på 23.924 eksemplarer, eller 12,7 prosent. VG solgte i snitt 164.630 aviser hver dag i 2013.
Også landets største avis, Aftenposten går tilbake med 5,2 prosent til et opplag på 214.026 i 2013, men med nedleggingen av Aften øker lesetallene for Aftenposten noe.
Dagens Næringsliv mistet færre lesere enn Dagbladet og har nå inntatt tredjeplassen blant de ti største papiravisene med et opplag på 80.595.
Ukeavisen Morgenbladet fortsetter sin opplagsmessige suksess og er nå landets sjette største avis med et opplag på 29.337.
Nisjevinner
Klassekampen øker igjen sitt opplag for 14. år på rad. Denne gangen med 1.295 (6,8 prosent) eksemplarer til et samlet opplag i fjor på 17.648 eksemplarer.
Klassekampen er også eneste dagsavis med opplagsøkning i 2013, og er samlet sett
opplagsvinner for fjerde gang på fem år.
– Dette tolker vi som en bekreftelse på at våre redaksjonelle satsinger faller i smak hos leserne. Strategien er fortsatt å bygge stein på stein der vi er sterke fra før, sier Klassekampens redaktør Bjørgulf Braanen.