Oljearbeider: – Vi risikerer livet

– Å sette seg i et helikopter er det farligste vi gjør på jobb, sier oljearbeider Richard Tollefsen. Han mener helikoptertypen som havarerte i Hordaland bør tas helt ut av bruk.

Vraket etter helikopterstyrten i Turøy
Foto: Ole Andre Rekkedal / NRK

Minst seksten ganger i året er et helikopter det som frakter ham til og fra jobben. Richard Tollefsen har Ekofiskfeltet i Nordsjøen som arbeidsplass, og har stor forståelse for at mange nå er bekymret for neste jobbreise.

Han sier det er helt i naturlig å være redd, i alle fall dersom det blir aktuelt å bruke fartøy av den typen som gikk ned i Hordaland.

– Det er klart man blir engstelig. Man har hørt så mye negativt om dette helikopteret opp gjennom tidene, så det er er ikke rart at man blir redd. Jeg hadde ikke vært så høy i hatten hvis jeg selv måtte fly med det, sier Tollefsen.

Richard Tollefsen

- Vi risikerer livet hver gang vi setter oss inn i et helikopter, sier oljearbeider Richard Tollefsen.

Foto: Privat

Farlig helikoptertype

Oljearbeideren er hjemme i Tønsberg nå, og tankene går til dem som har mistet noen i gårsdagens ulykke. Selv håper Tollefsen helikoptere av typen som havarerte, Super Puma, blir tatt helt ut av bruk, både i Norge og på engelsk sektor, for han mener sikkerheten ikke er god nok.

– Når det har vært så mange omfattende ulykker, synes jeg disse helikopterne rett og slett er farlige. Man bør sette dem på bakken for godt.

Han forteller at han og de andre arbeiderne blir fraktet med andre typer helikoptere ut til Ekofisk, men at Super Puma brukes mellom plattformene dersom man skal jobbe på en annen installasjon enn den man bor på.

– I løpet av en arbeidsperiode kan det bli opp til 28 slike turer, sier Tollefsen.

Les også:

Risikerer livet

Da ulykken ble kjent i går, tikket meldinger fra familie og venner inn på telefonen til oljearbeideren. Han sier han er glad for ikke å være direkte berørt av hendelsen, men synes samtidig informasjonen som har kommet frem om vedlikehold av helikopterne er bekymringsfull.

– Jeg så et oppslag om at de hadde fått utsatt servicen to ganer på nettopp det helikopteret som gikk ned. Det er jo ganske skremmende.

Tollefsen sier han gjør seg mange tanker etter ulykken, også om at et havari er noe som kan skje.

– Vi risikerer faktisk livet vårt hver gang vi setter oss inn i et helikopter. Det er vel egentlig det farligste vi gjør når vi er på jobb.