NRK Meny
Normal

Nå øker aktiviteten i sporet

Et sporleggetog er nå i full gang med å legge jernbanesviller og skinner på det nye dobbeltsporet mellom Holm og Nykirke.

Sporleggetoget som arbeider på dobbeltsporet mellom Holm og Nykirke.

Se hvordan sporleggemaskinen arbeider under fjellet i Holmestrand. Prosjektsjef for Holm-Nykirke prosjektet forteller at de legger rundt 1000 meter skinner om dagen.

Mange vil kanskje stusse over tog som kommer og går på underlige tider av døgnet fremover. På Holm-Nykirke prosjektet fraktes nemlig nå sviller og skinner til fjellet i Holmestrand.

1500 jernbanesviller om dagen nedlegges på det kommende dobbeltsporet som skal bli 14,3 kilometer langt. Over 12 kilometer er planlagt å gå i tunnel.

Dobbelsporet Holm-Nykirke

Under fjellet i Holmestrand. I desember 2016 er det ventet at de første togene skal gå her.

Foto: Jon-André Samuelsen / NRK

Hver jernbaneskinne som fraktes inn under fjellet er 120 meter lang og det er sporleggetoget som lapper det hele sammen forteller prosjektsjef Knut Edmund Knutsen.

– Vi bygger jo fremtidige spor her. Vi trekker inn 120 meter lange skinner også kommer sporleggetoget og trekker de sammen og legger dem oppå betongsviller. Hastigheten er omtrent 1000 meter om dagen, forteller Knutsen.

Prosjektleder Knut Knutsen

Prosjektsjef Knut Edmund Knutsen sier arbeider med skinnene går relativt raskt. Han tror ikke det vil bli et problem å overholde fristen.

Foto: Vegard Lilleås/NRK

Kan bli bråkete

Jernbaneverket opplyser at et tog med sviller vil kjøre til og fra tunnelen hver natt fra 19. november.

På nettene mellom 17. og 20. november kan det derfor bli litt støy på Fegstad når toget skal levere pukk. Jernbaneverket skriver på sine nettsider at de vil varsle naboene som bor i området og tilby alternativ overnatting.

Vil holde fristen

Prosjektsjefen forteller at de ligger godt i rute med prosjektet som skal være ferdig desember 2016. Men enda gjenstår mye arbeid.

– Lengden på tunnelen viser at dette er et av de største prosjektene innenfor sitt felt i Norge. Selve tunnelen er standard, men det som gjør det komplisert er den nye stasjonen som vi bygger inne i fjellet i Holmestrand, sier Knutsen.

Det er likevel mye å glede seg til mener han.

– Når alt blir ferdig vil det skape bedre logistikk og etter hvert skal vi jo øke trafikken her slik at det vil gå flere tog. Også blir det fem minutter kortere reisetid da, avslutter Knutsen.