NRK Meny
Normal

Kunde hetset bilverksted på nett

– Det kan være veldig ødeleggende for små bedrifter som oss, sier Joakim Larsen, daglig leder ved Kepler Bilservice AS.

Joakim Larsen

Joakim Larsen føler seg trakassert av en tidligere kunde.

Foto: HINA ASLAM / NRK

En misfornøyd kunde mobiliserte flere av sine venner og bombarderte Facebook-siden til bedriften han var kunde hos med negative kommentarer.

Det hele startet da en kunde kom til Kepler Bilservice AS på Sem for å få fikset lakken på bilen sin i oktober i fjor.

Noen måneder gikk og kunden var tilbake igjen da han ikke var fornøyd med jobben som var gjort.

Ifølge daglig leder Joakim Larsen skal han ha tilbudt et beløp til kunden, men kunden ønsket ikke å aksepterte dette tilbudet.

Kunden skal da ha begynt å legge igjen uhyggelige kommentarer på bedriftens Facebook-side, og fått vennene sine til å gjøre det samme.

Mange av kommentarene NRK har gått gjennom, inneholdt tekst som kan tolkes som trusler.

– Ødeleggende

– Folk klager og kommenterer på kundebehandlingen på sosiale medier uten å ha vært her. Dette kan være veldig ødeleggende for små bedrifter som oss, sier Joakim Larsen, daglig leder ved Kepler Bilservice AS, fortvilet.

En potensiell kunde som hadde fått med seg alle de negative kommentarene, skrev at han nå ikke ønsker å bruke bilverkstedet lenger.

Larsen sier at bedriften lever av fornøyde kunder, og at det er noe den kunden åpenbart vet og utnytter.

Jeg ønsker bare at folk skal tenke seg om før de tror på eller kommenterer et innlegg, sier han.

Larsen sier videre at han kjenner til flere små bedrifter som sliter med den samme problemstillingen.

– Det er veldig useriøst og tyder på dårlig folkeskikk, sier han og legger til at han nå ønsker å anmelde disse forholdene.

Få saker som løses

Ole Bjørn Sakrisvold.

Politiinspektør Ole Bjørn Sakrisvold, ønsker at alle skal tenke seg om før de kommenterer på sosiale medier.

Foto: Per Foss / NRK

Politiinspektør i Tønsberg, Ole Bjørn Sakrisvold, sier at politiet pleier å få slike henvendelser, men at det er få slike saker som blir løst.

– Jeg skjønner at det er et problem for små bedrifter som føler at deres omdømme blir ødelagt, men man må da gå ut med korrekt informasjon på nettsiden og andre plattformer, svare vedkommende og vise til det man har gjort, sier han.

Politiinspektøren mener at folk må tenke seg om to ganger før de kommenterer på sosiale medier.

– Jeg pleier å si at hvis man ikke hadde likt å få den kommentaren selv, bør man ikke skrive det til andre, sier han.