Hopp til innhold

Husk anodene før sjøsetting!

De er små og grå, men de kan være verdt sin vekt i gull.

Ikke glem sinkanodene før du sjøsetter

Dette er en liten sinkbit, som kalles en anode. Her kan du spare penger, men det er ikke lurt.

Foto: Igor Tratkowski

Under båten sitter det vanligvis sinkbiter, eller offeranoder, som de også kalles. Du bør være prisbevisst når det gjelder båtutstyr, men akkurat her er det ikke lurt å spare på kronene.

Viktig beskyttelse

Offeranodene beskytter drev, propell og motor fra galvanisk tæring. Sink ligger nederst på den elektrokjemiske spenningsrekken, og "ofres" for å beskytte edlere komponenter som drev og propell. I ferskvann brukes magnesium i stedet for sink.

Noen båteiere tror de har ekstra fine anoder fordi anodene ikke tæres. Da er det fare på ferde, fordi ingen tæring betyr at anodene ikke virker.

Det er normalt at anodene holder i to sesonger. Men har du plass i en havn hvor mange ligger fast på landstrøm for å holde drikkevarene i kjøleskapet kaldt, risikerer du at de tæres mye raskere. Ikke alle strømanlegg er i orden, og det blir fort "krypstrøm" som fører til skader.

Viktig med rene anoder

Vent med å montere anodene til rett før sjøsetting. Pass på at du ikke har sølt bunnstoff eller fett på anodene, og gi de en rask omgang med smergelpapir før båten går i vannet.

(Se video med vår ekspert Morten Solgaard).

Ikke glem anondene før du setter ut båten.

Propellen

Den kommer i mange varianter, og lages i forskjellig materiale, - uansett er propellen en av de dyreste og mest utsatte komponentene under båten din. Derfor er det viktig at den ikke faller av.

Det er lurt å ta av propellen hver høst for å unngå at de forskjellige delene "gror sammen" og tilslutt blir vanskelig å få fra hverandre. Mange propeller er også svært dyre, og kan friste båtinteresserte tjuvradder.

På videoen monteres en trebladet messingpropell på et seildrev. Vi kan ikke vise alle de forskjellige propellene, og hvordan de skal monteres.

Til slutt er det bare propellmontering som gjenstår.

Men felles for dem alle er at det er viktig å bruke flytende "gjengelås" på alle skruer/bolter som har en låsefunksjon, og vannfast fett er bra på akslinger.

Når det er snakk om å hindre groe på propellen, står kjerringrådene i kø. Noen sverger til grunning og maling med drevspray. Andre bruker tusj (!) for å holde groe unna. Selv gjør jeg ikke annet enn å polere, slik at propellen blir så glatt og blank som mulig.

God (båt)sommer!