NRK Meny
Normal

Ferge tjente på tunnelras

Fergene mellom Horten og Moss har tjent godt på problemene med Hanekleivtunnelen på E18.

Bastø I
Foto: Per Foss / NRK

Selskapet Bastø Fosen har fraktet 11 prosent flere biler i 2007 i forhold til året før. Veksten var klart størst i første halvår av 2007.

Daglig leder Olav Brein i Bastø Fosen sier det ikke er noen tvil om at økningen skyldes tunnelskandalen på E18. Da valgte nemlig mange bilister ferge fremfor å kjøre på gamle E18 mens Hanekleivtunnelen ble sikret.

Venter dårligere tider

2. juledag 2006 raste 25 meter av taket i Hanekleivtunnelen ned. Deretter var E18 stengt i flere måneder mens vegvesenet sikret tunnelen. I den perioden måtte bilistene kjøre gamle E18.

Fergeselskapet forventer en nedgang i trafikken i år, med mindre en ny tunnelskandale på E18 dukker opp.

Vinnere og tapere

Bomselskapet E18 Vestfold har derimot tapt penger på problemene på E18. Stengt vei kostet selskapet en halv millioner kroner i tapte bominntekter hver dag. Til sammen ble det 102 millioner kroner.

Les også disse sakene:

Vi var så nær, så nær

Gamle synder årsak til tunnelras

E18 stengt

Kappet bolter for å bli fort ferdig

Flere stengte tunneler på E18

Taper en halv million om dagen