Hopp til innhold

Gamle synder årsak til tunnelras

Raset i Bolstadtunnelen på E18 i Vestfold i dag tidlig er forårsaket av gamle synder og dårlig arbeid. Det sier sjefsingeniør Reidar Kompen i Vegdirektoratet.

Løs betong i Bolstadtunnelen

Løs betong fjernes fra taket i Bolstadtunnelen.

Foto: Yngve Tørrestad / NRK

Betongbiter falt i dag tidlig ned fra taket i tunnelen. Dette er fiberarmert sprøytebetong som ble sprøytet i taket på da tunnelen ble bygget. En del av denne sprøytebetongen har også kommet på selve portalhvelvet som er i heltstøpt betong. Det er denne sprøytebetongen som løsnet.

Distriktsvegsjef Roar Gärtner

Distriktsvegsjef Roar Gärtner på plass ved Bolstadtunnelen. Skulle gjerne vært dette for uten, sier han.

Foto: Yngve Tørrestad / NRK

- Slikt skal ikke skje og jeg skulle gjerne vært dette for uten, sier distriktsvegsjef Roar Gärtner.

Bolstadtunnelen blir åpnet for normal trafikk i løpet av ettermidsdagen.

Dårlig arbeid

Sjefingeniør Reidar Kompen i Vegdirektoratet sier at det er vanlig at man i overgang mellom taket og betongelementene på veggen eller betongelementene i portalen, dekker til når det sprøytes betong i taket. I Bolstadtunnelen ble det tydlig ikke godt nok dekket til da tunnelen ble bygget og dermed har det kommet sprøytebetong over på portalhvelvet. I dag falt det ned flere biter.

Eksperter på plass i Bolstadtunnelen

Tore Gomo i Statens Vegvesen til v. og sjefsingeniør Reidar Kompen i Vegdirektoratet til h. inspiserte Bolstadtunnelen i formiddag.

Foto: Yngve Tørrestad / NRK

Sikres

Vegvesenet tar dette alvorlig. Rasstedet sikres ved at den resterende løse betongen blir tatt ned.

Vegvesenet skal i løpet av kvelden og natt til onsdag foreta inspeksjon av alle tunnelene på E18 for å se at noe tilsvarende ikke kan skje.

Her raste det i Bolstadtunnelen

Bildet viser hvor sprøytebetongen løsnet. Til venstre er taket i tunnelen som er sprøytet med betong. Til høyre på bildet er tunnelportalen. I skjøten er det sprutet betong inn på betongportalen.

Foto: Yngve Tørrestad / NRK

Alvorlig

Selv om bitene som falt ned i dag tidlig ikke er så veldig store, kunne de har forårsaket store skader dersom de hadde truffet et kjøretøy på vei gjennom tunnelen. Maks hastighet på stedet er 100 km/t.

Tunnelen ble åpnet igjen i ettermiddag.