Hopp til innhold

Vi var så nær, så nær

Det sier kilder i Statens Vegvesen etter at regionveisjefen avlyste åpningen av ny E18 i Vestfold.

E18
Foto: Yngve Tørrestad / NRK

Men, styringssystemene var for ustabile til at vegdirektoratets egne sikkerhetsfolk kunne godkjenne at de ble tatt i bruk.

Denne utsettelsen var helt nødvendig får NRK Østafjells opplyst.

Folk som arbeider med å sikre stabiliteten i styringssystemene tror derimot det kun er kort tid før alt fungerer optimalt og veien kan åpne.

Lang prosess

Den nye E18 i Vestfold er sikret etter tidligere krav om tunnelsikring. Disse kravene har vegdirektoratet gått tilbake på. Kravet til brannsikkerheten i tunneler ble endret i desember i fjor. Det var den direkte årsaken til åpning av veien er utsatt tidligere i høst

Da brannkravene ble endret, ble det en lang prosess for å finne ut hvordan de nye tunnelene på E18 i Vestfold skulle sikres.

Kravene ble justert etter EU's krav om minimum tunnelsikkerhet og dreide seg spesielt om krav til brannbelastning og nødvendig lufthastighet på ventilasjonsvifter ved en brann.

For strenge

I et internt notat fra Vegdirektoratet til regionene som ble sendt ut i høst, og som NRK Østafjells fikk tilgang til, skrev direktoratet at kravene snarest bør endres. Det gjelder spesielt kravene til korte tunneler klasse F som har to løp og som er mellom 0,5 - 1 km lange. De nye tunnelene på E 18 i Vestfold er i denne klassen.

Vegdirektoratet skriver blant annet i notatet: "For toløpstunneler, særlig korte, virker det som om kravene har blitt for strenge".

Da hadde alt Statens vegvesen i Vestfold allerede bestilt og satt i gang strekking av mange kilometer kabel og montering av blant annet 84 overvåkingskameraer i tunnelene på den nye veien.

Etter det NRK Østafjells kjenner til er det flere i Statens vegvesen som mener at den nye 12 km lange veien har alt for mye overvåkingsutstyr i forhold til dagens krav.

Fungerte greit

Det er overføringen til Veitrafikksentralen i Porsgrunn som foreløpig er ustabil. På sentralen skal de ta imot signaler og sende tilbake signaler for å styre bommer, lyssignaler og andre varselskilt dersom det oppstår noe på veien.

Det er lagt opp til en betydelig grad av sikkerhet rundt det avanserte styringssystemet, med blant annet alternative linjer ved linjebrudd og alternativ strømtilførsel til dataserveren som brukes til styringen.

Det er den samme serveren og de samme styringssystemene, men i betydelig mindre omfang, som er i bruk på den nåværende motorveien og i tunnelene lengre nord i fylket. Det har etter det NRK Østafjells kjenner til fungert greit siden den veien ble åpnet i oktober 2001.

Et eksempel på kompleksitet og avansert styring er da taket i en del av Hanekleivtunnelen raste 1. Juledag i fjor. Da ble det mørkt på rasstedet, mens det i begge ender av tunnelen var lys. Fjernstyringen for å stenge veien med bom og lyssignaler fungerte også som det skulle.

(NRK)