– Her går det ofte på millimeterne, sier Rolf Krohg-Sørensen (63), der han står i det halvferdige Klåstadskipet på brygga i Tønsberg.
Han virker som en erfaren trebåtbygger, men faktum er at han er ganske fersk. For bare halvannet år siden var han rektor ved en stor ungdomsskole i Asker.
– Da jeg ble pensjonist tenkte jeg at jeg måtte gjøre noe helt annerledes.
Under en seiltur med stopp i Tønsberg så Krohg-Sørensen byggingen av Oseberg-kopien Saga Oseberg.
– Hvis de bygger et nytt skip, da skal jeg være med, tenkte jeg da.
Og sånn ble det. Nå er han med på å lage historie – bokstavelig talt.
Les også: Bygger kopi av Klåstadskipet
– Jeg har alltid vært interessert i vikingtiden, og fascinert av hvordan vikingene klarte å lage skip som seilte så langt. Og nå er jeg med på det selv, det er veldig moro.
Kortreiste materialer
De massive eikebordene Klåstadskipet består av er klyvd og høvlet fra trær hentet i Danmark. Skipet er klinkbygd, som betyr at bordgangene som går oppover fra kjølen, overlapper hverandre. Teknikken som brukes for å feste bordene sammen kalles klink, og naglene som brukes til det er smidd i en liten smie rett ved siden av.
For at det skal være tett, brukes lin fra en produsent i nabokommunen Re. De tvinnes i tynne snorer til såkalt linstry, som igjen festes til bordgangene med tjære.
Alt arbeid utføres, så langt det lar seg gjøre, uten maskiner. Og råvarene er i stor grad hentet lokalt. Til og med smedverktøyene er laget for hånd i smia.
Lærling
Krohg-Sørensen er ikke alene om å være fersk trebåtbygger, men i motsetning til den pensjonerte rektoren, er Axel Lindstrøm i starten av sin karriere. Han er nemlig trebåtbyggerlærling.
– Jeg er heldig som får lærlingtiden min på et nybygg. Dessuten er det spesielt morsomt at vi bygger noe historisk.
Lindstrøm har vært med på prosjektet i et halvt års tid. Det er ikke mange som velger å bli trebåtbygger lenger, men 24-åringens motivasjon er ganske enkel.
– En av mine store drømmer er å dra på jordomseiling, men siden jeg foreløpig ikke er en særlig god seiler, tenker jeg at jeg må være god til å reparere ting, sier han.
Dessuten vil han i størst mulig grad lage sine egne ting, som egen båt og hus.
Fremdriftsplanen
Byggingen av Klåstadskipet er omtrent halvveis. Etter planen sjøsettes skipet i Tønsberg sommeren 2018. Deretter skal skipet seiles inn, før den tar fatt på en fem år lang tokt langs norskekysten, inn i Kvitsjøen, deretter på de russiske sjøveiene til Istanbul før det ender opp i Tønsberg igjen.