– For mange feilberegner julebordsfesten

Ifølge Utrykningspolitiet (UP) og Trygg Trafikk er det mange som undervurderer hvor lenge de har promille.

Bil

Julebordsesongen starter denne måneden, og Trygg Trafikk frykter ulykker som følge av ruspåvirket kjøring.

Foto: Scanpix / SCANPIX

– Generelt er det altfor mange som kjører med ulovlig rus i kroppen, dessverre. Politiet avdekker mellom 700 og 800 hver eneste måned. Tallene er høyest om sommeren, men det er for mange som feilberegner en julebordsfest på kvelden og kjører bil for tidlig om morgenen.

Runar Karlsen

Runar Karlsen anbefaler deg å la bilen stå dagen etter julebordet.

Foto: NRK

Det sier UP-sjef Runar Karlsen. Han kan fortelle at UP kommer til å stanse mellom 60 000 og 70 000 førere på norske veier i desember, og sier at alle vil bli sjekket for rus.

– For å være på den sikre siden, anbefaler vi at du ikke kjører bil dagen derpå. Det er vanskelig å beregne når rusen er ute av kroppen, og tar man feil og kjører for tidlig, så slipper du ikke unna straff.

Også i uke 52, som er Den europeiske rusuken, vil det være mange ruskontroller på norske veier.

– Politiet i hele Europa har da et særlig fokus på å kontrollere rus. Det vil bli fulgt opp også her i Norge, sier Karlsen.

20 prosent

Tall fra Statens vegvesen viser at ruspåvirkning har vært en medvirkende årsak til 20 prosent av dødsulykkene i trafikken de siste fem årene.

– Rådet er klart: la bilen stå etter festen og dagen derpå, sier direktør Jan Johansen i Trygg Trafikk.

Les også:

– Er ikke klar over promillen

Tidligere spørreundersøkelser viser at 12 prosent sier at de kjører bil 1–5 timer etter at de har drukket alkohol. Det skriver Trygg Trafikk i en pressemelding mandag formiddag.

– Mange undervurderer hvor lenge det tar å bli kvitt promille. Dermed kjører de ruset uten å være klar over det, sier Johansen.

– Man skal ikke bare være rusfri, ifølge vegtrafikkloven skal man være skikket til å kjøre bil og etter 1 til 5 timer så er det færreste av oss det, legger Mette Magnussen i Trygg Trafikk Vestfold til.

Også hun ser helst at du lar bilen stå dagen derpå.

– Man skal være egnet til å kjøre bil, og er man trøtt etter å ha vært lenge oppe og litt uggen i kroppen, så er man kanskje ikke egnet til det, sier hun.

130 000 turer daglig

I fjor ble 10 500 personer stanset med promille. Det er det høyeste årlige antallet Utrykningspolitiet noensinne har tatt for kjøring i påvirket tilstand.

Ifølge Folkehelseinstituttet kjøres 1,8 prosent av alle bilturer i ruset tilstand. Det vil si nærmere 130 000 daglige turer der føreren er påvirket.

Av disse har 21 000 drukket alkohol, 28 000 tatt ulovlige stoffer og 77 000 tatt trafikkfarlige legemidler, opplyser Trygg Trafikk.

– Blir du involvert i en alvorlig ulykke i påvirket tilstand, kan kostnadene bli store. Både fysisk, psykisk og økonomisk. Du kan selv bli alvorlig skadd, du kan skade andre og måtte leve med det, og du kan bli økonomisk ruinert ved å måtte betale for skader påført andre mennesker og kjøretøy, sier Johansen.

Les også:

Dødsulykker i trafikken

Måned

Omkomne 2014

Omkomne 2013

Omkomne 2012

Januar

9

14

15

Februar

15

9

16

Mars

9

11

8

April

7

9

13

Mai

20

14

12

Juni

18

16

11

Juli

19

17

13

August

19

25

15

September

15

19

10

Oktober

9

22

14

Januar-Oktober

140

156

127

Hele året

            -

187

145

Kilde: Trygg Trafikk. Den foreløpige oversikten er basert på politirapporterte ulykker via deres distriktsledere.

Fordeling på fylker

SUM

9

22

140

156 

 

Oktober

Oktober

Januar-Okotber

Januar-Oktober

 

2014

2013

2014

2013 

Østfold

0

1

7

Akershus

3

0

17

6

Oslo

1

0

4

3

Hedmark

1

2

8

7

Oppland

0

2

7

10

Buskerud

0

1

15

18

Vestfold

0

1

5

4

Telemark

1

2

8

8

Aust-Agder

0

1

3

4

Vest-Agder

0

2

6

6

Rogaland

0

1

8

15

Hordaland

0

0

10

13

Sogn og Fjordane

0

3

0

9

Møre og Romsdal

1

2

7

12

Sør-Trøndelag

0

3

10

8

Nord-Trøndelag

0

0

10

8

Nordland

2

1

10

9

Troms

0

0

0

6

Finnmark

0

0

5

4

Kilde: Trygg Trafikk. Den foreløpige oversikten er basert på politirapporterte ulykker via deres distriktsledere.