Hopp til innhold

Ving-passasjerer brøt seg ut av venterom

400 Ving-passasjerer, som skulle reise hjem til Norge fra Antalya i Tyrkia i natt, ble holdt inn i et venterom i flere timer som var dårlig ventilert, uten mat og drikke. Til slutt valgte noen å bryte seg ut.

Flytrøbbel i Antalya

Barnefamilier ligger strødd utover venterommet på flyplassen i Antalya, Tyrkia

Foto: Ingvild Israelsen / NRK

Flyet skulle ha reist fra Antalya klokken 00.20, norsk tid. Men flyet ble stående på bakken i over en time. Passasjerene som reiste med Ving, som besto av mange barnefamilier, ble dårlig informert om årsaken til forsinkelsen.

– Det var veldig varmt på flyet og ikke noe luft. Selv om kabinpersonal fikk alle dører opp til slutt, var det en veldig intens time å sitte på flyet uten mat og drikke, og dårlig informasjon.

Det forteller NRK-reporter Ingvild Israelsen som var passasjer på flyet.

En person fikk anfall

Etterhvert ble alle ført tilbake til terminalen hvor de ble holdt i et venterom i flyplassen i ytterligere to timer.

– Tre timer høres kanskje ut som kort tid, men når flere hundre mennesker sitter i et varmt rom med dårlig ventilasjon, har verken mat eller drikke, så er det ikke rart at noen blir frustrert, sier Israelsen.

Etter to timer på venterommet ble de kort informert av Ving om at det var noen tekniske problemer, at alle skulle få hente bagasjen sin og bli kjørt til et hotell. Men det var først barnefamilier som skulle få gå.

Da familiene gikk, var det fremdeles mange som satt igjen og ventet.

– Det var svært slitsomt å være i dette rommet. En person fikk et anfall, mens flere som trengte ekstra oppfølging ikke fikk noen form for hjelp, forteller Israelsen.

Brøt seg ut av varmen

Noen prøvde å få hjelp fra personalet som ventet på andre siden av døren, men da de prøvde å gå ut ble de holdt igjen. Stemningen i venterommet ble da svært opphetet, da det var ingen som forsto hvorfor de ble holdt igjen i det rommet.

Mange passasjerer var samlet mot døra, og til slutt bestemte noen seg for å bryte seg ut av venterommet, og gikk til bagasjerommet.

Her kunne de se at barnefamiliene som dro tidligere, var fortsatt på flyplassen og ikke hadde kommet lengre, forteller Israelsen.

Etter lang ventetid ble alle kjørt med busser til hoteller for å få sove ut noen timer, før de skulle delta på informasjonmøte klokken 10 i formiddag. Her ble de bare fortalt at det skulle bli et nytt informasjonsmøte kl 13.

Går bedre

– Det virker som at alt går sin rettmessige gang nå, men det som er mest kritikkverdig, er mangelen på oppfølging. Det virker som det manglet rutiner rundt slike situasjoner, og at det var et apparat som manglet i systemet. Vi burde blitt bedre informert, mener Israelsen.

Ving beklager

Salgsdirektør i Ving Maria-Anne Zachrisson sier at hun beklager hendelsen på det sterkeste og at det aldri skulle ha skjedd.

– Vi beklager dette på det sterkeste. Passasjerene skulle vært bedre informert og fått drikke. Personalet gjorde så godt de kunne, men på grunn av kommunikasjonssvikt mellom flyselskapet Thomas Cook Airlines og Ving, ble også passasjerene dårlig informert.

– Høysesongen i Tyrkia har gjort at det har tatt sin tid før vi kunne finne hotell til alle. Men nå er alle passasjerer innlosjert på fem stjerners hotell som vi håper kan være en kompensasjon for hendelsen.

Airbus A330

Årsaken til forsinkelsen var en teknisk feil. Da det ble oppdaget at det måtte bestilles en ny del, ble passasjerene overført til et venterom, mens personalet prøvde å finne hotell å innlosjere alle på.

Det er imidlertid usikkert når returen til Norge vil skje, da de venter på en flydel som skal fraktes fra Istanbul. Flyet er av typen Airbus A330.

Les mer om andre Airbus fly:

LES OGSÅ: Traff havoverflaten nesten vertikalt

LES OGSÅ: 13 omkomne dreiv i land

LES OGSÅ: Nødlanding for 180 norske turister

LES OGSÅ: - Trodde jeg skulle dø

SISTE NYTT

Siste nytt