Hopp til innhold

Ville ikke fly på grunn av mangel på drivstoff

De danske flygerne som flyr flyet med personell og nødhjelpstutstyr for Røde Kors ville ikke fly direkte til Port-au-Prince på grunn av mangelen på drivstoff.

Røde Kors og nødhjelpsutstyr til Haiti
Foto: Denis Balibouse / Scanpix/Reuters

NRKs reporter Morten Jentoft er med flyet.

Røde Kors har leid et dansk fly, som flyr hjelpemannskaper, medisinisk personell og medisinsk nødhjelpsutstyr. Flyet landet ved 9-tiden på en flyplass på den canadiske øya.

- Flygerne er redd for å fly til Haiti, fordi det ikke finnes drivstoff der, rapporterte Jentoft på telefon på New Foundland.

Det danske flyet skal kun losse av utstyr og personell før det returnerer fra øya Hispanola som Haiti ligger på. Det er blant annet usikkerheten knyttet til hvor lenge man må sirkulere i luften, som skaper trøbbel.

Derfor er det avhengig av drivstoff-forsyninger.

- Planen nå er å fly seg til nabolandet Den dominanske republikk, og finne en flyplass der som har drivstoff. Deretter skal man forsøke å komme seg videre til Port-au-Prince, sier Jentoft.

Røde Kors opplyser at flyet ved 10-tiden var i lufta igjen med kurs for flyplassen på Santo Domingo, hovedstaden i Den dominikanske republikk hvor de skal lande. Når flyet får ta seg videre til Port-au-Prince, er usikkert.

- Vi har fått meldinger om at det er store problemer med trafikken i Port-au-Prince. Det er flere fly som har vansker med å lande der, sier Jentoft.

Etter den opprinnelige planen skulle Røde Kors-flyet være fremme ved i Haiti ved 14-tiden norsk tid, klokken 8 lokal tid for å sette av personell og losse utstyr.

Trøbbel

Røde Kors chartret først et russisk fly som skulle fly mannskap og feltsykehus til Port-au-Prince, men selskapet trakk seg i går ettermiddag fra oppdraget. Organisasjonen lyktes deretter med å få hyret inn et dansk selskap og fly i stedet, men avgangen ble forsinket fra klokken 19 til midnatt.

Så kommer altså problemene, både med drivstoff og med landingsforholdene i Port-au-Prince.

Det er en miniutgave av det norske feltsykehuset som er med flyet som nå står på flyplassen i New Foundland. Det store, som har vært mye brukt i forbindelse med jordskjelv og katastrofer rundt i verden, kommer separat med to store russiske transportfly som flyr fra Norge i dag. Disse har også med seg biler og strømgeneratorer.

Sykehuset utmerker seg ved at det er lett å få rigget opp, slik at man kan begynne medisinsk behandling kjapt. Sykehuset skal bemannes med 16-17 norske og canadiske leger og sykepleiere, og er en del av den samlede internasjonale Røde Kors-innsatsen.

Kaotisk

Flere fly med nødhjelp sirkulerer nå i formasjoner lufta over flyplassen i Port-au-Prince, i kø for å lande.

Flydirigeringen har skjedd mer eller mindre manuelt, selv om amerikanske militære delvis har fått opp et midlertidig flykontrollsystem og tatt over flyledervirksomheten.

I luftrommet over Port-au-Prince har det skjedd flere nesten ulykker.

Flyplassen er heller ikke bygget for så stor trafikk som det nå er. Den har kun en rullebane, og har begrenset oppstillingsplass.

Derfor er et av problemene de mange og store flyene med nødhjelp og utstyr som nå står på flyplassen uten å bli losset, blant annet fordi det mangler utstyr til å losse av tunge containere.

I går kveld ble flyplassen stengt for innkomne fly, fordi den var overfylt, selv om amerikanerne forsøker å holde den i drift 24 timer i døgnet.

Den andre av Haitis flyplasser som kan ta imot større fly ligger ved Cap Haitien, flere hundre kilometer nord for Port-au-Prince. Derfor øker presset også på flyplassen i Santa Domingo i nabolandet, som nå fungerer som et mellomlandingssted. Den amerikanske Guantanamobasen på Cuba brukes også som et mellomalternativ.

Det amerikanske forsvaret har fått tillatelse av cubanske myndigheter til å bruke det cubanske luftrommet for å fly nødhjelp til Haiti. Det er svært sjelden Cuba tillater amerikanske militæfly slikt. Normalt må de fly rundt øya. Avtalen forkorter flytiden med 90 minutter.

Flyene skal ta med seg personer som trenger medisinsk behandling tilbake til USA, til Miami i Florida.

Det har de siste dagene kommet flere store militære transportfly fra USA, Canada, Frankrike, Peru og fra nabolandet Den dominikanske republikk med hjelp i tillegg til flyene fra flere av verdens hjelpeorganisasjoner.

Det er også problemer å få fraktet nødhjelpen fra flyplassen og inn til sentrum av hovedstaden.

SISTE NYTT

Siste nytt