Kjeden vil gi kyllingburgere til et seminar neste helg om viktigheten av giftemål.
Det har ført til at homoaktivister har fått burgeren i vrangstrupen og mobilisert på internett.
Prisen er det ikke noe å si på - rundt 18 kroner for et frityrstekt kyllingbryst og et par pikkels mellom et hvitt, fuktig hamburgerbrød.
Hovedingredienser i noen sørstatsdietter, og et sørstatsmåltid folk ikke kan være foruten om de samler på regionale matopplevelser.
Forsvarer seg på Facebook
Chick-Fil-A heter kjeden, som har vokst seg til et av USAs største selskaper med restauranter i 39 delstater.
Det startet i Georgia i 1946, forteller Dan Cathy, sjefen i selskapet, i en videouttalelse lagt ut på Chick-Fil-As Facebookside.
Men det er ikke historien til selskapet som er interessant, men hva han fortsetter å si:
– Nylige hendelser har satt Chick-fil-as intensjoner i tvil. La meg presisere; Vi serverer alle mennesker, sier Cathy i videoen.
Det er ikke ofte en sjef føler seg presset til å måtte forklare at alle kunder er like mye verdt.
Dan Cathys uttalelse:
Holder stengt søndager
Men på Facebook når selskapet store deler av målgruppen, studenter som gjerne stikker innom Chick-Fil-A i universitetskantina, eller på flyplassen før de kommer hjem til dekket bord hos mor.
Men ikke søndager, for da holder kjeden stengt. Eierne vil ha fri for å gå i kirken med familien.
Den kalles bare "Jesus-kyllingen". Chick-fil-A er et av de få store amerikanske selskapene som har konservativ kristendom innebygd i forretningsmoralen.
Men nettopp moraloppfatningen, eller rettere sagt måten kjeden opererer på, har gjort at homoaktivister har satt burgeren i vrangstrupen - og fått toppsjefen til å forklare seg på Facebook.
– Anti-homofil mat
Et av kjedens utsalg i Pennsylvania har nemlig sagt at de skal stå for maten - donere kyllingsandwich - på et seminar neste uke.
"The Art of Marriage: Getting to the Heart of God's Design", som handler om å styrke ekteskapet.
Arrangøren er en at delstatens mest frittalende grupper mot homoseksualitet.
– Spiser du Chick-Fil-A, spiser du anti-homofil mat, er overskriften på en blogg.
Raseriet mot kjeden sprer seg raskt på internett. Også kristne publikasjoner har tatt fatt i saken.
Studenter flere steder forsøker å få kastet ut kjeden fra universitetenes matsal og folk tvinges i større grad til å å ta et valg mellom appetitt og personlig tro.
Gratis burger etter kirkebesøk
– Joda, ekteskap har lenge vært fokus for kjeden, forteller dagens eier Dan Cathy i videouttalelsen. Også for de dypt religiøse foreldene, som grunnla kjeden, og som har holdt sammen i 63 år.
– Men å gi mat til et arrangement er ikke det samme som å velsigne politikken de står for, forsøker han å forklare.
Chick-Fil-A fikk inn 3,5 milliarder dollar for kyllingsandwichsalget i fjor.
Det er et familiedrevet selskap og derfor kan de også holde på de evangelisk kristne grunnverdiene.
Kommer du med et bevis på at du var i kirken søndag, får du en gratis burger mandag. De ansetter ikke folk uten først å ha diskutert sivilstand og ektemål, arbeid for lokalsamfunnet og kirken.
Bedriftskulturen havnet i retten for åtte år siden da en muslimsk restauranteier sa han ble sparket fra Chik-Fil-A fordi han ikke ville be til Jesus sammen med de andre ansatte under et seminar.
Den saken endte med forlik.
Sponsingen provoserer
Chick-Fil-A er banebrytende, sier Lake Lambert til New York Times. Han har skrevet bok om religiøse bedrifter (Spirituality, Inc) og underviser i kristendom på et av USAs eldste universiteter, Mercer, i Georgia.
– Kjeden går mye lenger enn det vi har sett hos andre religiøse aktører. De markedsfører ikke bare eget produkt. Dette kan være neste etappe for de evangelisk krisne, som vil vise muskler, mener han.
Det er den gratis utdelingen og sponsingen av anti-homofile arrangement som provoserer.
Georgias største interesseorganisasjon for homofiles rettigheter, Georgia Equality, mener sponsingen er grunn nok til å mobilisere.
11.000 signaturer
De har underskriftskampanje på internett hvor de ber kyllingkjeden stanse støtten til anti-homofile foreninger, som "Focus on the Family", som sammen med Chick-Fil-A deler ut en CD med bibelfortellinger når du kjøper barnemeny.
I skrivende stund har over 11.000 mennesker signert oppropet og krever slutt på homohetsingen fra en av sørstatenes stolthet.
Det hjelper kanskje lite hva sjef Dan Cathy har å si - når mange nå blir tvunget til å svare på hvilken sjel de vil mette.
- Les også: