Hopp til innhold

Gigantskipet i Suezkanalen flyter igjen

Konteinerskipet Ever Given flyter igjen, og trafikken i Suez-kanalen kan gjenopptas, opplyser egyptiske kanalmyndigheter.

Gigantskipet Ever Given som gikk på grunn i Suez-kanalen 23 mars flyter igjen og er i bevegelse

Gigantskipet Ever Given som gikk på grunn i Suez-kanalen 23. mars flyter igjen og er i bevegelse

Det 400 meter lange konteinerskipet er ett av verdens største, og har i nesten en uke stått på tvers i Suezkanalen og sperret det som er en av de viktigste rutene for verdens skipsfart.

Tidligere mandag morgen meldte shippingserviceselskapet Inchcape Shipping at konteinerskipet var dratt av grunn. Skipets eier, selskapet Shoei Kisen Kaisha, opplyste imidlertid at skipet ennå ikke fløt helt fritt.

Mandag ettermiddag melder egyptiske kanalmyndigheter at en flåte med taubåter ved hjelp av høyvann, har klart å få løs skipets baug fra kanalens sandbank.

Skipet dras nå mot Store Bittersjø, en innsjø som ligger i den sørlige delen av Suez-kanalen. Der vil Ever Given gjennomgå tekniske undersøkelser.

Satellittbilder viser at skipet har endret kurs. Samtidig opplyser en kilde i Kanalmyndigheten at tekniske undersøkelser av skipet er i gang og at motoren fungerer.

Tidligere mandag opplyste den egyptiske kanalmyndigheten at skipets akterend var løsnet.

– Akterenden er flyttet og befinner seg 102 meter fra bredden, sa Kanalmyndighetenes leder Osama Rabie en uttalelse.

Laster Twitter-innhold

Advarte mot å juble for tidlig

Nyheten om at deler av skipet er dratt av grunn, kom mens ti kraftige slepebåter jobbet med å få skipet i bevegelse. Mudringsfartøyer skal i løpet av natten ha fjernet 27.000 kubikkmeter sand og gjørme rundt skroget.

Bergingsmannskapene har søndag kveld og natt til mandag hatt en gyllen mulighet siden det er fullmåne og springflo. Den ekstra høye vannstanden har gjort redningsarbeidet lettere.

Arbeidet skulle etter planen gjenopptas rundt klokken 11.30, når vannstanden i kanalen er ekstra høy. Da vil det bli gjort et nytt forsøk på å dra skipet helt løs.

Over 300 skip som frakter alt fra olje til kveg, venter på å passere. Flere av skipene er norskeide.

Et av bergingsselskapene som deltar i arbeidet, er nederlandske Smit Salvage, som er eid av selskapet Boskalis. Sistnevntes toppsjef Peter Berdowski mente tidligere mandag at det fortsatt gjensto utfordringer.

Han advarte mot å juble for tidlig.

– Den gode nyheten er at akterenden er løs. Men vi oppfattet det som den enkleste delen av jobben, sier han til nederlandske NPO Radio 1.

Å få baugen helt løs vil være vanskeligere, ifølge Berdowski. Hvis dette ikke lykkes, kan det bli nødvendig å fjerne konteinere fra det gigantiske skipet.

En som likevel jubler er Egypts president Abdel Fattah al-Sisi. I en uttalelse sier han at «egyptere i dag har fått slutt på krisen i Suezkanalen».

Slik så skipet ut søndag

Slik har skipet ligget de siste seks dagene.

Foto: Planet Labs Inc. / AP

– Veldig, veldig glad

Harald Fotland er driftsdirektør i det norske rederiet Odfjell. De har 3 skip som frakter kjemikalier som nå venter på å seile gjennom kanalen. Etter at det ble kjent at skipet var delvis hevet, sa Fotland til NRK at han var «veldig, veldig glad»

Harald Fotland, Odfjell

Harald Fotland, driftsdirektør i det norske rederiet Odfjell.

Foto: Odfjell

– Vi følger situasjonen fra minutt til minutt. Vi har fått de gode nyhetene om at skipet er delvis løst, så vi kommer nok til å gå mot Suez i full fart, sa Fotland rundt klokken 8.30 mandag morgen.

Han forklarer at Suezkanalen er så viktig for rederiene, fordi omveien rundt Afrika, litt avhengig av hvor man skal, fort tar to til tre uker ekstra. En slik tur koster flere hundre tusen dollar ekstra, per skip.

– Det gjør at den hodepinen vi har hatt de siste dagene plutselig er borte.

Over 300 skip som frakter alt fra olje til kveg, venter på å passere. Flere av skipene er norskeide. Mannskapene må likevel fortsette å være tålmodig.

– Agentene våre sier det kan ta tre-fire-fem dager å få ryddet opp i køen, sier Fotland.

Dette bekreftes også av en talsmann for kanalmyndighetene. Han påpeker at kanalen vil være åpen 24 timer i døgnet etter at Ever Given er fjernet, for å få unna trafikk.

18.000 konteinere

Det sto i utgangspunktet 18.300 konteinere på det 400 meter lange skipet. Ifølge Bloomberg frakter de om lag 300 skipene som nå står i kø alt fra forbruksvarer og industrikomponenter, til olje og kaffe.

Det har blitt vurdert å fjerne konteinere for at skipet skal bli lettere. Eksperter har tidligere advart om at dette vil være en kompleks operasjon å løfte bort konteinerne, siden det krever spesialutstyr som ikke finnes i Egypt.

Digitalt kart over skipet i Suezkanalen som har løsnet

Satellittbilder fra Suezkanalen mandag morgen.

Foto: Fleetmon / Reuters

Viktig for verdenshandelen

Om lag 50 skip passerer Suezkanalen daglig. Lasten utgjør rundt 10 prosent av verdenshandelen.

Det at Ever Given har blokkert kanalen har kostet shippingselskapene 9 milliarder dollar daglig. Det førte også at til at oljeprisen steg.

Sjefen for Egypts kanaladministrasjon, Osama Rabei, sa lørdag at vind og vær ikke spilte en hovedrolle til at skipet grunnstøtte, slik det først ble hevdet. Rabei sa at det kan ha vært teknisk eller menneskelig svikt som førte til at det enorme skipet kilte seg fast.

A view shows the refloated container ship Ever Given in Suez Canal
Foto: Mohamed Abd El Ghany / Reuters
Traikk-kork i Suez

Rundt 50 skip passerer normalt gjennom kanalen daglig. Nå har de måttet vente på at Ever Given skulle løsne.

Foto: Thomson Reuters
Ever Given delvis løsnet

Containerskipet Ever Given har blokkert trafikken i Suezkanalen siden onsdag.

Foto: Skjermdump: Vesselfinder.com
Suez Kanalen

Bilder fra redningsarbeidet har gått verden rundt de siste dagene.

Foto: SCANPIX / AP

SISTE NYTT

Siste nytt