Et angrep i Omanbukta utenfor Iran utløste brann på to oljetankere torsdag morgen.
Et av skipene, «Front Altair», er eid av John Fredriksens selskap Frontline.
Skipsruta som går gjennom Suez-kanalen og videre til Omanbukta og den persiske gulfen, omtales som motorveien i verdenshandelen.
Av totalt 19.000 årlige skipspasseringer, er 1600 norske.
– Akkurat nå har vi 25 norskkontrollerte skip i den persiske gulfen, noe som sier litt om omfanget og den norske aktiviteten i området, sier direktør John Hammersmark for Sikkerhet og Beredskap i Norges Rederiforbund til NRK.
– En alvorlig situasjon
Hendelsene torsdag skjer kun én måned etter at flere oljetankere, ett av dem norske, ble beskutt i Omanbukta.
Hammersmark i Norges Rederiforbund omtaler den nåværende situasjonen som alvorlig.
– Det er en alvorlig utvikling, både med hensyn til liv og helse for sjømennene, men også på grunn av skipene og miljøhensyn som kan inntreffe i en situasjon som i dag, sier Hammersmark.
Torsdag ettermiddag var det foreløpig ikke meldt om havforurensning i forbindelse med de to brannene.
– Er dette området farlig å arbeide i?
– Trusselen er nå høyere i regionen ved Omanbukta og den persiske gulfen, etter Fujairah-angrepene 12. mai og det som skjedde i morges, sier han.
Eskalering av situasjonen
Hammersmark støtter seg til Sjøfartsdirektoratets råd til norske fartøy.
Direktoratet har bedt de norske skipene i området om å utøve økt aktsomhet og holde seg så langt unna den iranske grensa som mulig.
Det er ikke bare i Norge det ytres bekymring.
– Shippingindustrien ser dette som en eskalering av situasjonen. Vi er så nære en konflikt det er mulig å komme uten at det faktisk er en væpnet konflikt. Spenningsnivået er høyt, sier sikkerhetssjef Jakob P. Larsen i den internasjonale bransjeforeningen BIMCO.
Kan få store konsekvenser
Hammersmark i Norges Rederiforbund tror verdenshandelen kan påvirkes negativt etter hendelsene.
– En potensiell utvikling er at noen rederier vil kvie seg for å ta denne risikoen, sier han, og sikter til de sivile skipenes gjennomfart i den persiske gulfen.
Råvareanalytiker Bjarne Schieldrop i finansselskapet SEB, forklarer at det vil ha store konsekvenser for oljeprisene dersom tankskipene stanser sine operasjoner i den persiske gulfen.
– Hvis man skulle få full stans av oljeflyt ut av den persiske gulfen, så ville det umiddelbart ha ført til en dobling av oljeprisene, sier han.
Tankskip-angrep påvirket oljeprisen
Som en konsekvens av dagens hendelser har oljeprisen steget med fire prosent torsdag.
– Det er en moderat reaksjon prismessig på en så alvorlig hendelse i et sensitivt område i dag, forklarer råvareanalytikeren.
Schieldrop legger til at angrepet mot flere tankskip i Persiabukta forrige måned, ikke påvirket flyten av olje merkbart.