Seremonien finner sted til tross for at samtalene og arbeidet for en kjernefysisk nedrustning har stått på stedet hvil i flere måneder.
Sør-Korea har understreket at seremonien ikke betyr at arbeidet med å faktisk åpne vei- og jernbaneforbindelser er i gang, men at landene fremdeles forplikter seg til å jobbe mot at dette skal skje.
Prosjektet blir omtalt som ambisiøst.
Ikke bare krever en omfattende oppgradering fra nordkoreansk side for å kunne knyttes til Sør-Korea, det krever også at de USA-ledede sanksjonene mot Nord-Korea fjernes.
Under seremonien var også representanter fra FN til stede i tillegg til utsendinger fra Kina, Russland og Mongolia. Det skriver avisen The Korea Times.
Formelt er nabolandene fremdeles i krig med hverandre. Våpenhvile ble inngått etter krigen, som varte fra 1950 til 1953.
I Sør-Korea blir seremonien møtt med blandede reaksjoner. Tilhengere av president Moon Jae-in mener avtalen er et viktig skritt for videre samarbeid mellom de to landene.
Opposisjonen i Liberty Party Korea hevder derimot dette er gjort for å øke president Moons oppslutning i Sør-Korea, ifølge The Korea Herald.
Spesialtillatelse
Sør-Koreas president Moon Jae-in og Nord-Koreas leder Kim Jong-un ble enige om å avholde seremonien innen utgangen av året. De ble klart da de møttes på sitt tredje toppmøte i Pyongyang i september
Et spesialtog med ni vogner forlot onsdag morgen stasjonen i hovedstaden Seoul med rundt hundre sørkoreanere. Om bord var også en rekke offentlige personer og fem personer født i Nord-Korea. Reisen til grensebyen Kaesong tar rundt to timer.
For at ikke arrangementet skulle føre til at Sør-Korea bryter de internasjonale sanksjonene mot Nord-Korea, måtte FN utstede en spesialtillatelse for at toget og diverse materialer kan føres over grensen og inn i det isolerte regimet.
Ikke bare tut og kjør
Arbeidet med samferdselsforbindelsene vil fortsette med å kartlegge oppgraderingsbehovet i nord, for så å komme med en arbeidsplan.
– Faktisk konstruksjonsarbeid vil igangsettes i takt med framgang i Nord-Koreas nedrustning og i henhold til status for sanksjoner mot landet, heter det i en uttalelse fra Sør-Koreas departement for gjenforening.
Ifølge eksperter er arbeidet med å oppgradere Nord-Koreas jernbane svært omfattende og vil ta flere tiår. Det påpekes at skinnegangen som onsdagens tog trillet langs, er bygget i begynnelsen av forrige århundre.