Nord- og Sør-Korea vil ha vei- og jernbaneforbindelse igjen

En delegasjon fra Sør-Korea dro onsdag til Nord-Korea for å delta i en symbolsk markering. De ønsker å gjenåpne jernbane og vei mellom landene.

Utsendinger fra Nord- og Sør-Korea møttes ved jernbanestasjonen i byen Panmun

Utsendinger fra Nord- og Sør-Korea møttes ved jernbanestasjonen Panmun i den nordkoreanske grensebyen Kaesong.

Foto: AP

Seremonien finner sted til tross for at samtalene og arbeidet for en kjernefysisk nedrustning har stått på stedet hvil i flere måneder.

Sør-Korea har understreket at seremonien ikke betyr at arbeidet med å faktisk åpne vei- og jernbaneforbindelser er i gang, men at landene fremdeles forplikter seg til å jobbe mot at dette skal skje.

Sør-Koreas transportminister Kim Hyun-mee under seremonien som ble avholdt onsdag.

Sør-Koreas transportminister Kim Hyun-mee under seremonien som ble avholdt onsdag. Til venstre ses Nord-Koreas samferdselsminister Kim Yun Hyok.

Foto: AP

Prosjektet blir omtalt som ambisiøst.

Ikke bare krever en omfattende oppgradering fra nordkoreansk side for å kunne knyttes til Sør-Korea, det krever også at de USA-ledede sanksjonene mot Nord-Korea fjernes.

Under seremonien var også representanter fra FN til stede i tillegg til utsendinger fra Kina, Russland og Mongolia. Det skriver avisen The Korea Times.

Formelt er nabolandene fremdeles i krig med hverandre. Våpenhvile ble inngått etter krigen, som varte fra 1950 til 1953.

I Sør-Korea blir seremonien møtt med blandede reaksjoner. Tilhengere av president Moon Jae-in mener avtalen er et viktig skritt for videre samarbeid mellom de to landene.

Opposisjonen i Liberty Party Korea hevder derimot dette er gjort for å øke president Moons oppslutning i Sør-Korea, ifølge The Korea Herald.

Spesialtillatelse

Sør-Koreas president Moon Jae-in og Nord-Koreas leder Kim Jong-un ble enige om å avholde seremonien innen utgangen av året. De ble klart da de møttes på sitt tredje toppmøte i Pyongyang i september

Et spesialtog med ni vogner forlot onsdag morgen stasjonen i hovedstaden Seoul med rundt hundre sørkoreanere. Om bord var også en rekke offentlige personer og fem personer født i Nord-Korea. Reisen til grensebyen Kaesong tar rundt to timer.

For at ikke arrangementet skulle føre til at Sør-Korea bryter de internasjonale sanksjonene mot Nord-Korea, måtte FN utstede en spesialtillatelse for at toget og diverse materialer kan føres over grensen og inn i det isolerte regimet.

Representanter fra de to koreanske statene under seremonien onsdag.

Representanter fra de to koreanske statene under seremonien onsdag. Ved jernbanestasjonen er det satt opp skilt som viser retningen til de to lands hovedsteder.

Foto: HANDOUT / Reuters

Ikke bare tut og kjør

Arbeidet med samferdselsforbindelsene vil fortsette med å kartlegge oppgraderingsbehovet i nord, for så å komme med en arbeidsplan.

– Faktisk konstruksjonsarbeid vil igangsettes i takt med framgang i Nord-Koreas nedrustning og i henhold til status for sanksjoner mot landet, heter det i en uttalelse fra Sør-Koreas departement for gjenforening.

Ifølge eksperter er arbeidet med å oppgradere Nord-Koreas jernbane svært omfattende og vil ta flere tiår. Det påpekes at skinnegangen som onsdagens tog trillet langs, er bygget i begynnelsen av forrige århundre.

SISTE NYTT

Siste nytt