Beslutningen ble fattet av den nye sjefen i Nasa, Jim Bridenstine, i går. Helikopteret skal sendes med en rakett fra jorden i 2020.
I forkant har en gruppe ingeniører og forskere ved Jet Propulsion Laboratory jobbet intenst for å overbevise sjefene.
De mener ikke bare at det er mulig å få til, men at det også kan komme noe nyttig ut av prosjektet.
President Donald Trumps mann i Nasa virker nå overbevist.
– Nasa har en stolt historie med å være først, sier Bridenstine i en melding fra romfartsbyrået.
– Det er spennende å tenke på et helikopter som flyr i skyene på en annen planet. Mars-helikopteret gir mange muligheter for fremtidig forskning, oppdagelse og utforskning, sier han.
En meget vanskelig jobb
Et helikopter holder seg over bakken ved å dra rotorene raskt gjennom luften.
Det er luftrykket kombinert med rotorhastigheten som avgjør hvor mye løft et helikopter har.
Her på jorden er det ikke noen stor utfordring, men på Mars må det kraftigere saker til.
Atmosfæren på Mars er ekstremt tynn. På bakkenivå er den bare 600 pascal. Det er like lite som det er i 35 kilometers høyde over bakken her på jorden.
Det er ingen vanlige helikoptre som kan fly så høyt.
Må arbeide hardt
Helikopteret vil få litt hjelp fra den lave tyngdekraften på Mars. Den er bare litt over en tredel av den vi sliter med her på jorden.
Det som virkelig vil føre til resultater, er at den vil bruke to rotorer som går rundt nesten tre tusen ganger i minuttet. Det er vesentlig raskere enn det som er nødvendig på jorden.
Mars-helikopteret skal fly i maksimum tre minutter om dagen, og bare i tretti dager, opplyser Nasa.
Skal finne rute for robot
Helikopteret skal ikke reise alene til Mars. Det skal være med den mye større roboten «Mars 2020».
Helikopteret skal ta små turer på et par hundre meter for å finne den beste ruten for roboten.
– Evnen til å se hva som er på den andre siden av åsen, er helt nødvendig, sier forskningsleder i Nasa, Thomas Zurbuchen.
Kan komme flere
Helikopteret er en 14 centimeter stor kube, men rotorene har en diameter på 1,1 meter. På jorden veier hele maskinen bare tusen gram.
Den vil bruke solcellepaneler til å lade opp litium-batteriet mellom hver tur.
Denne gangen er helikopteret med for å demonstrere teknologien. Virker den som planlagt kan fremtidige ekspedisjoner til Mars også inkludere ett eller flere helikoptre, skriver Nasa.
- Les også:
- Les også: