Flyturen skjedde egentlig klokken 9.30 norsk tid, men det tar tre timer å få resultatene tilbake til Nasa.
Planen var at «Ingenuity» skulle starte opp de 120 centimeter lange rotorbladene, fly tre meter opp, sveve i 30 sekunder, snu og lande igjen.
Det var norske Håvard Fjær Grip «styrte» dronehelikopteret. På grunn av tiden det tar å sende signaler til Mars ble ikke dronen kontrollert «live», men gjennom et sett kommandoer som var gitt på forhånd.
– Det vi hadde gitt Ingenuity instrukser om, var å heve seg til tre meter, henge der i rundt fem sekunder, deretter snu cirka 96 grader, henge i nye 20 sekunder og deretter lande på samme sted som den tok av fra, sa Grip på en Nasa-pressekonferanse mandag kveld.
– Så vidt vi kan se var det en feilfri flytur. Avgangen var rolig, den ble dyttet litt rundt av vinden og den landet akkurat der vi ville, sa Grip.
NASAs bilder av den første flyturen på Mars 190421
Jubel i kommandorommet
Det var Grip som i kontrollrommet i natt kunne slå fast at flyturen hadde vært vellykket. Da brøt det ut jubel og applaus.
– VI har jobbet med dette i seks år og i dag gikk drømmen i oppfyllelse, sa Nasas prosjektleder MiMi Aung.
– Vi har simulert flyturen flere tusen ganger på datamaskiner. Å se flyturen gå akkurat som vi hadde sett for oss, gir en utrolig følelse, sier Grip.
Ser skyggen på bakken
Det første bildet er tatt av «Ingenuity», og viser skyggen til helikopteret på bakken.
Nasa har kalt det en «et utenomjordisk brødrene Wright-øyeblikk», og kunne nylig avsløre at det 2 kilo tunge helikopteret har med seg en bit av vingen fra det originale brødrene Wright-flyet.
Dette bildet er tatt av «Ingenuity» etter at den hadde lettet.
Foto: Nasa/jpl-caltech/asu / ReutersFlere forsinkelser
«Ingenuity» haiket med roveren «Perseverance» til den røde planeten for to måneder siden.
I mellomtiden har «Perseverance» funnet frem til et flatt sted, der den har satt fra seg helikopteret.
«Ingenuity» settes på bakken og overlates til seg selv.
Foto: Handout / AFPPå grunn av forsinkelsen i kommunikasjonen mellom Mars og kontrollsenteret hos Nasa må alt programmeres på forhånd.
Den første flyturen har blitt utsatt flere ganger fordi systemene ikke fungerte som ventet da helikopteret skulle over i flymodus.
Nasa har derfor lagt inn oppdateringer i programvaren som måtte installeres og testes.
De tekniske delene av helikopteret har vist seg å fungere helt fint. Det overlevde den iskalde Mars-natta på egen hånd, og holder varmen og lader som det skal.
«Perseverance» sendte hjem denne selfien av seg selv og «Ingenuity» for en uke siden.
Foto: Handout / AFPSkal fly fem ganger
Atmosfæren på Mars er bare 1 prosent av den vi har på jorda. «Ingenuity» veier bare 1,8 kilo, og rotorbladene går rundt 2500 ganger i minuttet.
«Ingenuity» har egne kameraer, og har allerede sendt et fargebilde av bakken der den står. Videoen fra lufta tar litt tid å sende hjem, men Nasa regner med å ha bildematerialet om ikke så lenge.
Flyturen ble også bli filmet av «Perseverance».
«Ingenuity» skal etter planen gjennomføre fem testflyginger i løpet av en måned, med en rekkevidde på 50–70 meter.
Da er helikopterets oppdrag utført, men «Perseverance» er langt fra ferdig. Den skal kjøre videre og utforske Jezero-krateret, der forskere håper det finnes spor etter gammelt liv.
- Spesial: Er det liv?
Landingsstedet til «Ingenuity» i Jezero-krateret på Mars.
Foto: Handout / AFP