Etter Hamas' angrep mot Israel 7. oktober i fjor, valgte McDonald's i Israel å donere tusenvis av måltider til israelske soldater, sykehus og militære anlegg.
Det har ført til boikott og aksjoner mot McDonald's-filialer i hele verden. Palestina-aktivister aksjonerte under en nyåpning i Tromsø i mars, og i Danmark er det blitt kastet mus inn på flere restauranter.
«Maccern» driftes stort sett gjennom franchiser. Derfor har ikke selskapet sentralt nødvendigvis ansvaret for hva hver enkelt restauranteier sier eller foretar seg.
Nå kjøper McDonald's tilbake alle de 225 filialene i Israel.
Tar kontrollen
I slutten av 2023 tok McDonald's i flere land i Midtøsten avstand fra McDonald's i Israel.
McDonald's har tidligere sagt at de «ikke finansierer eller støtter noen regjeringer som er involvert i denne konflikten». De har også sagt at lokale avdelinger handler uavhengig og uten samtykke eller godkjenning.
Det er selskapet Alonyal Limited som de siste 30 årene har driftet restaurantene i Israel. Alonyal har eid 225 restauranter med over 5000 ansatte.
Fastfood-kjeden melder i en pressemelding at de er kommet til enighet med Alonyal-sjef Omri Padan om en avtale rundt oppkjøpet.
– Vi takker Alonyal Limited for å ha bygget opp McDonald's virksomhet og merkevare i Israel de siste 30 årene. McDonald's forblir engasjert i det israelske markedet og i å sikre en positiv opplevelse for ansatte og kunder i markedet fremover, sier Jo Sempels i McDonald's.
Har tapt penger
McDonald's har innrømmet at de merker boikottene og aksjonene mot sine restauranter på driftsresultatet.
Selskapet har ikke tjent så mye penger som de trodde de skulle den siste tiden.
– Jeg erkjenner at flere markeder i Midtøsten og noen utenfor regionen opplever en betydelig forretningsmessig påvirkning på grunn av krigen og feilinformasjon som påvirker merkevarer som McDonald's. Dette er nedslående og grunnløst, skrev McDonald's-sjef Chris Kempczinski på LinkedIn i januar.
McDonald's Norge ønsker ikke å kommentere saken og henviser til McDonald's globalt.
– Ikke så skadelig
Fred Selnes er professor ved institutt for markedsføring ved Handelshøyskolen BI.
Han tror ikke reaksjonene som har kommet mot McDonald's i forbindelse med krigen mellom Israel og Hamas vil påvirke merkevaren i det lange løp.
– Jeg tror ikke det er så skadelig så lenge det er noe som skjer litt på avstand, og som ikke har noe med selve produktene eller tjenestene og gjøre. Folk kan bli sinte og opprørte, men de aller fleste vil etter en liten stund ha glemt det, og så er man tilbake til å bruke merkevaren, sier Selnes til NRK.
Han tror folk flest ikke tenker over hvilke kontroverser ulike merkevarer har stått i.
– Hvis du står i byen og er sulten – hvor mye betyr det at du har hatt en dårlig opplevelse med McDonald’s tidligere? Det tror jeg har liten betydning.
Ikke første gang
Det er ikke første gang McDonald's opplever reaksjoner på ulike konflikter i verden.
I mars i 2022 trakk McDonald's seg ut av Russland, etter invasjonen av Ukraina.
I 2003 var det protester utenfor McDonald's-restauranter i Buenos Aires i Argentina og Manila i Filippinene som følge av USAs krigføring i Irak.
I 2009 ble det protestert mot McDonald's i Amman i Jordan, også da som følge av israelske angrep mot Gaza.
Hør siste podkast fra NRKs utenriksredaksjon: