Kina planlegger å forby både produksjon og salg av bensin – og dieselbiler.
Dette sa landets visepresident for industri, Xin Guobin, på søndag, skriver BBC.
– Disse tiltakene vil garantert gjøre store forandringer i bilindustriens utvikling, sa han til Kinas offisielle nyhetsbyrå, Xinhua.
Kina har verdens største bilmarked og produserte i fjor 28 millioner biler – nesten en tredjedel av hele verdens produksjon.
Guobin sier at landet nå har startet «relevant forskning». Dette skal bidra til å nå målet med elektriske batterier og plug-in hybrider som skal utgjøre minst én femtedel av kjøretøysalget innen 2025.
BESKYTTELSESMASKER: Beijings innbyggere har flere ganger måttet bruke beskyttelsesmasker mot luftforurensning. Dette bildet er tatt i mai 2017.
Foto: Andy Wong / APAkkurat når forbudet skal tre i kraft er enda ikke bestemt, men Guobin sier det skal skje i «nær framtid», melder nyhetsbyrået AP. Landet har lenge slitt med store forurensningsproblemer, spesielt i Beijing.
Flere satser fornybart
Kina slenger seg nå på Storbritannia og Frankrike, som begge har annonsert at de har planer om å forby bensin – og dieselkjøretøy innen 2040. Dette for å redusere forurensning og CO₂-utslipp.
I fjor passerte de USA som verdens største marked for også elektriske biler. Salget for el – og hybridbiler steg 50 prosent i 2015 til 336 000 kjøretøy. Dette er 40 prosent av den globale etterspørselen.
Det er også flere bilprodusenter som satser på en mer elektrisk bilfremtid. Kinesiske Volvo sa i July at alle deres nye modeller skal ha elektrisk motor fra 2019.
PLASS TIL ELBILER: Parkeringsplass reservert elbiler i Hong Kong.
Foto: Tyrone Siu / ReutersFord vil markedsføre sin første hybridbil i begynnelsen av 2018, og forutsetter at 70 prosent av alle Ford-biler tilgjengelige i Kina vil ha elektriske alternativer innen 2025.
Også Renault-Nissan og General Motors jobber for å utvikle elbiler i landet.
– Turbulente tider i møte
Kina er per i dag verdens andre største oljeforbruker, etter USA. Det «elektriske skiftet» vil trolig ha stor innflytelse på kinesisk industri:
– Forandringen vil nok skape turbulente tider i industrien, sier Xin Guobin.