Hopp til innhold

Kina planlegger å forby bensin – og dieselbiler

Forbudet skal tre i kraft i «nær framtid» for å bekjempe forurensning.

Biler i kø i Beijing

FORURENSNING: Landet har lenge slitt med luftforurensning i flere byer. Her i Beijing.

Foto: Thomas Peter / Reuters

Kina planlegger å forby både produksjon og salg av bensin – og dieselbiler.

Dette sa landets visepresident for industri, Xin Guobin, på søndag, skriver BBC.

– Disse tiltakene vil garantert gjøre store forandringer i bilindustriens utvikling, sa han til Kinas offisielle nyhetsbyrå, Xinhua.

Kina har verdens største bilmarked og produserte i fjor 28 millioner biler – nesten en tredjedel av hele verdens produksjon.

Guobin sier at landet nå har startet «relevant forskning». Dette skal bidra til å nå målet med elektriske batterier og plug-in hybrider som skal utgjøre minst én femtedel av kjøretøysalget innen 2025.

Kinesere med maske for luftforurensning

BESKYTTELSESMASKER: Beijings innbyggere har flere ganger måttet bruke beskyttelsesmasker mot luftforurensning. Dette bildet er tatt i mai 2017.

Foto: Andy Wong / AP

Akkurat når forbudet skal tre i kraft er enda ikke bestemt, men Guobin sier det skal skje i «nær framtid», melder nyhetsbyrået AP. Landet har lenge slitt med store forurensningsproblemer, spesielt i Beijing.

Flere satser fornybart

Kina slenger seg nå på Storbritannia og Frankrike, som begge har annonsert at de har planer om å forby bensin – og dieselkjøretøy innen 2040. Dette for å redusere forurensning og CO₂-utslipp.

I fjor passerte de USA som verdens største marked for også elektriske biler. Salget for el – og hybridbiler steg 50 prosent i 2015 til 336 000 kjøretøy. Dette er 40 prosent av den globale etterspørselen.

Det er også flere bilprodusenter som satser på en mer elektrisk bilfremtid. Kinesiske Volvo sa i July at alle deres nye modeller skal ha elektrisk motor fra 2019.

Parkeringsplass for EL-bil Kina

PLASS TIL ELBILER: Parkeringsplass reservert elbiler i Hong Kong.

Foto: Tyrone Siu / Reuters

Ford vil markedsføre sin første hybridbil i begynnelsen av 2018, og forutsetter at 70 prosent av alle Ford-biler tilgjengelige i Kina vil ha elektriske alternativer innen 2025.

Også Renault-Nissan og General Motors jobber for å utvikle elbiler i landet.

– Turbulente tider i møte

Kina er per i dag verdens andre største oljeforbruker, etter USA. Det «elektriske skiftet» vil trolig ha stor innflytelse på kinesisk industri:

– Forandringen vil nok skape turbulente tider i industrien, sier Xin Guobin.

SISTE NYTT

Siste nytt