Etter at Iraks diktator Saddam Hussein mistet makten i 2003 er antallet biler i landet fordoblet, skriver SVT på sine nettsider.
I 2003 var det 1,25 millioner registrerte biler på irakiske veier, sier trafikkpolitisjef Jaafar Tohman Kadhim al-Khafaji. Siden den gang har det offisielle antallet biler økt med 1,5 millioner. I tillegg importeres det mange biler på det svarte markedet.
– Før invasjonen var det vanskelig å kjøpe biler. Nå er det mye enklere, sier al-Khafaji.
Høy dødelighet
Ifølge estimater fra Verdens helseorganisasjon (WHO) er Irak et av landene med høyest trafikkdødlighet i verden. I 2007 ble over 11.000 mennesker drept i trafikken. Det tilsvarer 38,1 døde per 100.000 innbyggere.
Dette plasserer Irak på en lite flatterende 5. plass på listen over land med høyest trafikkdødelighet. Til sammenligning dør 5 av 100.000 innbyggere i Norge per år i trafikken.
Sju år uten førerkort
Det plutselige store antallet biler har ført til trafikkaos i Bagdad. Men nå har myndighetene bestemt seg for å få kontroll over trafikken. Siden oktober har flere tusen nye førerkort blitt utstedt.
– I sju år fantes ingen førerkort. Alt utstyret var stjålet. Men nå håper vi at ingen kommer til å kjøre uten lovlig førerkort innen to år, sier al-Khafaji.
De som sitter på et førerkort fra Saddam-tiden må bare gjennomgå en medisinsk test for få et nytt.
Fører til slagsmål
Påbudet om sikkerhetsbelte, som ble innført i fjor, blir fortsatt ikke tatt på alvor - ofte tar folk på seg beltet bare når de nærmer seg en kontroll.
– Over en tredjedel av min tid i trafikken består av frustrasjon og stress på grunn av antallet biler, hvordan folk kjører, og stadige køer, sier Wissam Jawad, som jobber som kjørelærer i Bagdad.
Han sier at det kan oppstå slagsmål i en del kryss i en den irakiske hovedstaden.