Hopp til innhold

Frykter containere fra døende «Rena»

Det grunnstøtte skipet «Rena» er nå i ferd med å brekke. De over 1200 containerne som er igjen ombord kan komme til å true skipstrafikken i Stillehavet i lang tid fremover.

Rena

«Rena» krenget mandag morgen med 21 grader utenfor Tauranga på New Zealand.

Foto: Alan Gibson / Ap

«Rena» grunnstøtte utenfor kysten av New Zealand (se kart nederst i saken)onsdag 5. oktober, og siden har redningsmannskapene jobbet på spreng for å tømme skipet for olje.

meldes det om dårlig vær i området skipet ligger, og redningsmannskapene frykter at skipet kan komme til å brekke i flere deler i løpet av kort tid.

– Denne tingen stønner og knirker og lager høye lyder. Det er et døende skip, sier Bruce Anderson, fra New Zealands sjøfartsmyndigheter, til New Zealandsk TV.

Artikkelen fortsetter under bildet.

«Rena»

«Rena» hadde 1368 containere om bord da hun grunnstøtte.

Foto: Alan Gibson / Ap

Lekkende olje

Soldat vasker støvlene

En soldat fra hæren i New Zealand desinfiserer støvlene sine etter å ha vasket olje fra Papamoa-stranden søndag.

Foto: Jason Egnew / Afp

Myndighetene jobber nå på spreng for å fjerne oljen som er om bord i skipet før det brekker.

Rundt 350 tonn olje har allerede lekket ut, men fortsatt er det 1300 tonn olje inne i «Rena», som ligger rundt 20 kilometer fra land.

Siste melding fra sjøfartsmyndighetene i New Zealand mandag formiddag er at de har klart å pumpe ut 70 tonn olje, men fortsatt er det meste av oljen igjen inne i skipet.

– Det er en vanskelig og utfordrende operasjon. Teamet vårt bruker tid på å fjerne oljen på en sikker måte for å minske faren for skader på miljøet, sier lederen for redningsfirmaet Svitzer Salvage, kaptein Drew Shannon.

Frykter for containerne

«Rena» hadde 1368 containere om bord da det grunnstøtte for 12 dager siden.

88 av containerne har så langt falt av «Rena», mens 1280 fortsatt er igjen om bord på skipet.

– Vi arbeider febrilsk med planlegging og logistikk for å fjerne containerne. Vi prioriterer likevel å fjerne olje fra «Rena» først, sier leder for redningsaksjonen, kaptein Drew Shannon.

Etter erfaringer fra tidligere skipsulykker mener Simon Boxall ved Det britiske nasjonale senteret for oseanografi ved University of Southampton, at den største faren nå kommer fra containerne som er igjen på skipet.

Han mener at det er feil at redningsmannskapene prioriterer arbeidet med å tømme skipet for olje.

– Fokus burde være på å sikre skipet og lasten, og å håndtere oljen når og hvis den når land, sier Simon Boxall til det newzealandske nettstedet 3news.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Container med tørrmelk

Arbeidere jobbet mandag med å tømme sekker med tørrmelk fra en container som var vasket på land fra «Rena».

Foto: Marty Melville / Afp

To farer ved containerne

Blå pingviner

Tre blå pingviner, den minste pingvinrasen, som er vasket rene for oljesøl, etter grunnstøtingen.

Foto: Bradley AMBROSE / Afp

Havforskeren Simon Boxall peker på to problemer med containerne som er igjen om bord:

  • De kan inneholde farlige stoffer som kan føre til mijøskader.
  • Containerne kan komme til å drive rundt i havet i lang tid og være en fare for skipsfarten i Stillehavet.

Det er kjent at i lasten til «Rena» er det giftige stoffer som blant annet hydrogenperoxid og salpetersyre.

Professor Neil Curtis ved Victoria University på New Zealand mener imidlertid at de farlige stoffene vil bruke tid på å lekke ut, og derfor ikke vil utgjøre noen fare.

– Jeg kan ikke tenke meg at det er noe å bekymre seg over, sammenlignet med 1700 tonn olje, sier han til nyhetsbyrået NZ Newswire.

Kan flyte under overflaten

Boxall frykter også at containerne kan true andre skip.

– Etter at de har falt av skipet er de en fare for skipsfarten. De kan flyte rett under overflaten og være vanskelige å se og følge, sier havforskeren Simon Boxall.

Mister 10.000 containere i året

Bokcover

Donovan Hohn skrev boken «Moby-Duck: The True Story of 28,800 Bath Toys Lost at Sea and of the Beachcombers, Oceanographers, Environmentalists and Fools, Including the Author, Who Went in Search of Them» om sin jakt på plastender verden over.

Foto: Faksimile

Årlig mistes det rundt 10.000 containere fra lasteskip, enten fordi de faller over bord i dårlig vær, eller fordi de løsner fra synkende skip.

Et kjent tilfelle er en container som falt av et skip i Stillehavet i 1992, på vei fra Kina til USA.

Containeren inneholdt 28.800 plastender, som endte opp med å drive rundt på verdenshavene.

Journalisten Donovan Hohn brukte flere år av sitt liv på å jakte på plastendene, som han fant rundt om på strender fra Alaska til Atlanterhavet.

Han endte til slutt opp med å skrive boken «Moby-Duck: The True Story of 28,800 Bath Toys Lost at Sea and of the Beachcombers, Oceanographers, Environmentalists and Fools, Including the Author, Who Went in Search of Them», som kom ut i mars i år.

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

SISTE NYTT

Siste nytt