Ifølge administrerende direktør Pierre-Henri Gorugnon i Air France kom Airbus A330-200-maskinen inn i kraftig turbulens rundt kvart over fire norsk tid i går morges - tre timer etter at flyet tok av fra Rio de Janeiro med kurs for Paris.
- A330-200 er det nyeste twinjet-flyet fra Airbus:
Tror kontrollsystemet gikk i stykker
På dette tidspunktet begynte en fire minutter lang informasjonsutveksling mellom det automatiske systemet om bord i flyet og flyselskapets vedlikeholdscomputer. Herfra kommer det frem at «flere deler av flyets utstyr hadde problemer eller hadde sluttet å fungere».
Flyet, som da holdt en marsjhøyde på 10.670 meter og en hastighet på 840 kilometer i timen, sendte også et varsel om at trykket i kabinen hadde falt, ifølge en talsmann i det brasilianske luftforsvaret.
En antagelse er at disse elektriske problemene førte til et katastrofalt sammenbrudd i flyets kontrollsystem og at pilotene ikke lenger hadde styringen over maskinen.
- Dette er hva som er kjent fra flyturen:
Tror flyet ble truffet av lyn i den intertropiske konvergenssonen
Noen eksperter har sagt at det en mulighet for at flyet ble truffet av et lynnedslag, særlig siden flyet forsvant inn i et stormfylt område langs ekvator - kjent som den intertropiske konvergenssonen (ITCZ). I dette området møtes vinder fra den nordlige og den sørlige halvkule.
Den intense solvarmen og det varme vannet ved ekvator varmer opp luften i ITCZ, slik at fuktigheten i luften i dette området er høy og slik at den varme luften stiger oppover. Godt hjulpet av de møtende passatvindene fra nord og sør, går den oppvarmede luften til værs og slipper den oppsamlede fuktigheten i en nesten konstant pågående rekke av tordenstormer.
Ifølge CNNs Mari Ramos kan disse stormene nå så høyt som 52.000 fot opp over vannoverflaten. Flyets sist kjente høyde var altså 10.670 meter - 35.000 fot.
- Brasils forsvarsminister bekrefter at vrakfunnene i Atlanteren stammer fra det savnede flyet:
- Grunnen til at det har vært så vanskelig å finne flyet er fordi store deler av Atlanterhavet ikke dekkes av radar:
Slik var flyruten til flight AF 447:
- Sikkerhet det viktigst av alt
John Cox, nå pensjonert flykaptein, sier til CNN at moderne fly mottar en jevn strøm av værdata i sanntid, noe som setter piloter i stand til å plotte kursen utenom stormer.
- Siden sikkerhet er det viktigste av alt, flyr ikke selskapene gjennom stormer. De flyr rundt dem, sier Cox til CNN.
- Det samme gjelder med ITCZ. Fly går gjennom hver eneste dag.
- Med en hastighet på nesten 13 kilometer i minuttet kan moderne jetfly lett gå rundt stormer. Selv når de møter turbulens er de designet slik at de lett kan absorbere det.
- I oktober i fjor falt et fly av samme type plutselig 300 meter uten advarsel:
Slik kan flyet ha blitt truffet av lynet:
- Flyselskapet Air France ble i går refset fordi det sa at et lyn trolig var årsaken til at flyet var forsvunnet:
Inn en spiss del, ut en spiss del
Når et lyn treffer et fly treffer vanligvis lynstrålen en spiss del av flyet, som for eksempel tuppen av en vinge. Store mengder energi strømmer så gjennom gjennom flyet før den går ut gjennom en annen spiss del, som for eksempel halen på flyet.
Men noen ganger kan den sterke spenningen forårsake elektrisk skade dersom enkelte deler ikke er godt nok jordet.
Ulikt fly der pilotens styrekontroller er manuelt festet til bremseklaffer, høyderor, sideror og balanseror, er Airbus A330 utstyrt med et fly-by-wire-system som sender elektroniske signaler til en datamaskin om bord.
I fly med fly-by-wire-system har ikke piloten noen direkte fysisk kontakt med flyets styreflater. Styrespaken i cockpiten sender signaler gjennom en datamaskin, og den sender signaler til en server som enten justerer styreflatene direkte eller som styrer et hydraulikksystem som justerer disse.
CNN skriver at eksperter hevder at det er mulig at dette systemet og dets reserveløsninger blir satt ut av drift etter å ha blitt truffet av lynet.
- Dersom du har store elektriske problemer er det mulig at all kontakt med kontrollcomputeren kuttes, sier luftfartsekspert John Hansman til CNN.
- Et lyn ville heller laget hull i skroget
Men luftfartsekspert Kiaran Daly i nettjenesten Air Transport Intelligence sier til CNN at et selv om et slikt scanario ikke er umulig, så er det likevel et lite trolig scenario.
- Det er mer sannsynlig at lynet vil forårsake en brann er lage et hull i skroget, sier Daly til CNN.
- Det som er interessant er at flyet meldte fra om at trykket i kabinen falt, sier Daly.
Han legger til at flyet ville vært i stand til å fortsette ferden uten fly-by-wire-systemet. Trimroret som setter piloter i stand til å manuelt manipulere kontroller som for eksempel roret, tillater mannskapet å fly trygt.
- Piloter trener rutinemessig på slike hendeler i simulatoren, sier Daly.
Ifølge tidligere Airbus-pilot John Wiley treffes hvert eneste fly av lynet gjennomsnittlig én gang i året.
- Det styrter ikke av den grunn, sier han.
- Det haster med å finne talferdskriveren, som kan avsløre hva som faktisk skjedde med flyet: