NRK Meny
Normal

A330-200: Et moderne og sikkert fly

Flytypen Airbus A330-200 ble lansert i 1995, og er det nyeste flyet i den europeiske flyprodusentens rekke av twinjet-fly.

Air France-flyet som er savnet i et udatert bilde fra George Bush International Airport i Houston

Air France-flyet som er savnet i et udatert bilde fra George Bush International Airport i Houston.

Foto: airteamimages.com / AP

Et twinjet-fly er et fly med to jetstråler.

Flyet har en rekkevidde på 12.500 kilometer, og har en kapasitet til å frakte 253 passasjerer. A330-200 regnes som et godt fly til mellom- og langdistanseflygninger.

600 fly av denne typen i drift

Det er i dag 600 fly av denne typen i drift hos til sammen 82 flyselskap rundt om i verden, inkludert hos Air France.

Kristian Berg Andersen, Karsten Moholt og Karsten Aleksander Moholt

De tre savnede norske mennene Kristian Berg Andersen, Karsten Moholt og Karsten Aleksander Moholt.

Foto: easa.com/Skipsrevyen/Øyvind Hagen, StatoilHydro

Airbus har også stående ordre på 300 fly av denne typen.

Ifølge luftfartsekspert Kieran Daly er A330-200 et «pålitelig, ultra-moderne fly av aller beste type» med en uklanderlig sikkerhetshistorie.

Han sier til CNN at det bare har vært en kjent hendelse tidligere der denne typen fly har krasjet.

- Det skjedde i 1994, før flytypen ble satt i drift. Det skjedde under en testflygning og pilotene prøvde noen ekstreme manøvrer før det gikk ned, sier han til CNN.

Ulykken med Airbus A330 i 1994 skjedde i forbindelse med sertifisering, ikke under en regulær prøveflygning. Testpilotene skal sette operasjonsgrenser, og er de ikke oppmerksomme på at de nærmer seg grensene, kan det gå galt - som i dette tilfellet.

Krasjet kan derfor ikke klandres selve flyet, mener Daly.

- Det er godt designet og velutstyrt, med moderne og driftssikre General Electric CF-6-motorer.

Lyn er ikke nok, sier tidligere Airbus-pilot

Air France har sagt at flight 447 sendte ut et automatisk signal der det ble indikert at flyet hadde elektriske problemer da det fløy gjennom et område med sterk turbulens, tidlig på sin elleve timer lange tur mellom Rio de Janeiro og Charles de Gaulle-flyplassen i Paris.

Ifølge Daly skal det ekstremt kraftig vær til for å forårsake en katastrofal feil hos et fly med denne størrelsen.

- Disse flyene er ekstremt robuste og brukes hele tiden til transatlantiske flygninger og flygninger over Asia, sier Daly.

- De er utstyrt med en stor mengde sofistikert kommunikasjonsutstyr, så det må ha skjedd noe helt plutselig for at kontakten skal ha blitt brutt.

Air France-flyet som er savnet kan ha blit rammet av lynet

Air France-flyet som er savnet kan ha blit rammet av lynet. Les saken «Spekulerer i hva som skjedde flyet» for mer.

Foto: TF1

Det har også blitt spekulert i at flyet som i går ble meldt savnet, ble truffet av lynet, men det skal ikke forårsake tilstrekkelig skade til at et moderne fly skal gå ned, ifølge tidligere Airbus-pilot John Wiley, skriver CNN.

Ansatte med lang flygeerfaring

Ifølge Air France har kapteinen på flight AF 447 11.000 timer i luften, og har flydd med en Airbus A330/A340-maskin.

Av de to styrmennene har den ene 3000 timer i luften (hvorav 800 er med Airbus A330/A340), og den andre har 6600 timer i luften (hvorav 2600 timer er med Airbus A330/A340).

Flyet som er savnet har hatt 18870 timer i luften og ble tatt i drift den 18. april 2005. Den siste store sikkerhetssjekken flyet gikk gjennom, skjedde 16. april i år.

Dette er de ansatte som er om bord i flyet:

Kapteinen: En 58 år gammel franskmann. Begynte i Air France i 1988. Klarert til å fly Airbus A330/A340 i februer 2007. Har 11.000 timer i luften, inkludert 1700 om bord en Airbus A330/A340.

Styrmennene: 37 og 32 år gamle franskmenn. Begynte i Air France i 1999 og 2004. Klarert til å gly Airbus A330/A340 i april 2002 og juni 2008. Den ene har 6600 timer i luften, inkludert 2600 timer om biord i en Airbus A330/A340. Den andre har 3000 timer i luften, inkludert 800 timer om bord i en Airbus A330/A340.

Kabinsjef: En 49 år gammel franskmann. Begynte i Air France i 1985.

To pursere: 54 og 46 år gamle franskmenn. Begynte i Air France i 1981 og 1989.

Seks flyverter og flyvertinner: Fem franskmenn og en brasilianer. Mellom 24 og 44 år gamle. Begynte i Air France i 1996 og i 2007.

Laster innhold, vennligst vent..
Laster innhold, vennligst vent..

SISTE NYTT

Siste nytt