Hopp til innhold

Air France refses av eksperter

Ifølge Air France var det trolig et lyn som rammet flyet som er savnet.

Video nsps_upload_2009_6_1_21_24_32_143.JPG
Denne videoen er dessverre ikke tilgjengelig. Kontakt oss dersom du har spørsmål.

Slik kan flyet ha blitt truffet av lynet. Klikk på bildet for å se animasjonen.

Ifølge flyselskapet kan lynnedslaget ha forårsaket en elektrisk feil i flyet mens det var i rute mellom Rio og Paris.

Lyn og turbulens, sier Air France-sjefen

- Det mest sannsynlige er at flyet ble truffet av lynet. Flyet var i et stormfylt område der det ble skapt mye turbulens, og dette forårsaket problemer, sier Air Frances kommunikasjonsdirektør Francois Brouse.

Air France Airbus A330-200, nummer F-GZCP

Air France Airbus A330-200, nummer F-GZCP.

Foto: BangaloreAviation.com, Devesh Agarwa / AP

Det er også kjent at flyet som forsvant fra radaren mellom Brasil og senegalesisk luftrom i Afrika, hadde sent en automatisk radiomelding klokken 02.14 GMT (04.14 norsk tid i morges) der det ble rapportert om en feil i det elektriske anlegget.

Det skal også ha kommet nødmelding om fall i kabintrykket, ifølge Air France.

Et dusin feilmeldinger fra flyet

Pierre-Henry Gourgeon, administrerende direktør i Air France, fortalte i ettermiddag at flyet skal ha sendt omtrent et dusin meldinger om teknikken om bord i flyet, og at flere eletriske systemer hadde kortsluttet.

- Dette skapte en helt unik situasjon i flyet, sa Gourgeon.

Gourgeon fortalte at flyet hadde sendt feilmeldingene like etter at det kom inn i området med urolig vær over Atlanterhavet, men i ettermiddag ønsket han ikke å komme med en direkte årsakssammenheng mellom meldingene og været.

Eksperter sier at det er ganske utenkelig at lynet alene kan ha forårsaket at flyet skal ha mistet kontrollen på denne måten.

Flyhavarikommisjonen i Frankrike refser Air France:

Video nsps_upload_2009_6_1_19_33_11_139.jpg
Denne videoen er dessverre ikke tilgjengelig. Kontakt oss dersom du har spørsmål.

Klikk på bildet for å se video.

Også flyprodusenten Airbus sier at flytypen A330 har en ulykkeshistorie som ikke tilsier at det kan ha vært noe slikt som Air France-sjefen hevder. A330-fly fra Airbus har aldri hatt dødsfall på sine passasjerruter.

Et Airbus-fly av samme type som det som er savnet krasjet i 1994 under en testflygning i Sør-Frankrike, og da døde sju mennesker som var om bord.

Ulykken med Airbus A330 i 1994 skjedde i forbindelse med sertifisering, ikke under en regulær prøveflygning. Testpilotene skal sette operasjonsgrenser, og er de ikke oppmerksomme på at de nærmer seg grensene, kan det gå galt - som i dette tilfellet.

Klarer ikke fly ut av tordenskyer

Times Online melder at ingen fly har styrtet etter lynnedslag siden 1960-tallet. Flyeksperter tror turbulens er en mer sannsynlig årsak.

Turbulens kan oppstå i uvær. Det er direkte helsefarlig å fly inn i store tordenskyer. Av og til oppstår det en linje av slike tordenskyer spontant. Hvis man havner inne i slike, klarer man ikke å fly ut av dem.

- Da må man enten snu eller ta sjansen på å fly gjennom. De fleste vegrer seg mot å fortsette, sier flygesjef Tomas Hesthammer i Norwegian til NTB.

Det var 228 personer om bord i flyet som nå er savnet. Ifølge Air France sin liste er det folk fra 32 forskjellige nasjoner som var med flyet, blant annet tre nordmenn.

Air France-flyet som er savnet i et udatert bilde fra George Bush International Airport i Houston

Dette er Air France-flyet som er savnet i et udatert bilde fra George Bush International Airport i Houston, USA.

Foto: airteamimages.com / AP

SISTE NYTT

Siste nytt